MP säger nej till EU:s bankunion

Sverige måste säga nej till bankunionen och en gemensam tillsyn under ECB. Det säger Miljöpartiets riksdagsledamot och KU:s ordförande Peter Eriksson idag med anledning av att EU:s finansministrar diskuterar frågan i Bryssel.

- Som läget ser ut idag så måste den svenska regeringen räkna med att det är nödvändigt att säga nej till både svenskt deltagande i den europeiska bankunionen och en tillsynsverksamhet gentemot bankerna med ECB som huvudman. De konstitutionella förutsättningarna för ett svenskt deltagande finns helt enkelt inte i dagsläget eftersom vi inte har rösträtt i den grupp som tar det avgörande beslutet i varje enskild fråga, säger Peter Eriksson.

- Dessutom är det tveksamt med en konstruktion där ECB har huvudansvaret för banktillsynen samtidigt som de kan få ansvar för att finansiellt rädda utsatta banker. ECB saknar också kompetens i tillsynsfrågorna. Det vore därför bättre att lägga frågan om en gemensam banktillsyn för hela den inre marknaden på en annan institution. Problemet för EU är dock att man vill få igång bankunionen snabbt trots att de juridiska grundfrågorna egentligen inte finns för handen, säger Peter Eriksson.

För vidare information:
Peter Eriksson 070-524 87 76