MP välkomnar Finanspolitiska rådets förslag

Miljöpartiets riksdagsledamot Gunvor G Ericson välkomnar att Finanspolitiska rådet väcker liv i debatten om trygghetssystemens utformning. Det är viktigt att diskutera nivåerna i ersättningen, vilka som får ta del av tryggheten och vilka som är med och betalar.

- Nu börjar de negativa effekterna av regeringens politik bli tydliga: 1,5 miljoner människor står utanför a-kassan, sjukförsäkringen har försämrats och socialbidragen ökar kraftigt. Miljöpartiet har efterlyst ett mer sammanhållet trygghetssystem – Arbetslivstrygghet. Behovet av detta växer för varje dag. Rent praktiskt skulle det innebära att a-kassa, sjukförsäkring och försörjningsstöd samordnas och finansieras av staten, säger Gunvor G Ericson.

- En av de viktigare poängerna med allmän a-kassa är att ett större försäkringskollektiv delar på riskerna, vilket gör det billigare för var och en. Det är enkel försäkringslogik. Genom att fler får rätt till arbetslöshetsförsäkringen behöver de inte hänvisas till kommunernas socialkontor för att söka försörjningsstöd, säger Gunvor G Ericson.

- Lars Calmfors med flera hänvisar i DN Debatt att oppositionen skulle vilja behålla fack-anknytningen. Som tidigare länsordförande i Vårdförbundet är jag helt med på att vi behöver kraftfulla fackförbund, men det kan inte bygga på att ett system som inte längre fungerar som det borde. Trygghet och solidaritet är viktigare än att behålla ett gammalt system, säger Gunvor G Ericson.

FÖR VIDARE INFORMATION: Gunvor G Ericson, 070-795 22 80 Maria Gardfjell, pressekreterare, 070-301 19 64