Nedläggningen av Campus Härnösand debatteras i riksdagen

Imorgon, tisdag den 23 april, debatteras nedläggningen av Campus Härnösand i riksdagen. Jabar Amin, utbildningspolitisk talesperson (MP), kräver då svar från utbildningsminister Jan Björklund på om han är beredd att vidtaga åtgärder för att högre utbildning även fortsättningsvis skall kunna drivas i Härnösand.

- På grund av regeringens nedskärningar tvingas högskolor utanför storstadsregionerna till nedläggningar, Campus Härnösand är ett tydligt exempel på vad regeringens nedskärningspolitik orsakar, säger Jabar Amin.

- Att tillgången till högre utbildning utarmas utanför storstadsregionerna är mycket oroande. De regionala högskolorna och deras breda rekrytering stärker mångfalden och gör att fler kan utbilda sig. De bidrar till fler talanger och till att företagen kan rekrytera bättre utbildad personal, säger Jabar Amin.

Debatten kan följas på riksdagens hemsida www.riksdagen.se, med start kl 13.00 tisdag den 23 april 2013.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Jabar Amin, 070-825 06 12