Nu måste regeringen satsa på småföretagen!

Småföretagen ger hopp i en annars dyster ekonomi. 60 procent ser goda expansionsmöjligheter, enligt Småföretagarbarometern som presenteras idag. Men regeringens politik missgynnar företag som växer och det kan förvärra det ekonomiska läget, anser Jonas Eriksson, Miljöpartiets näringspolitiske talesperson.

– ­­­­­­­­Regeringen säger att man vill skapa nya jobb, men den dyraste budgetsatsningen är en stor sänkning av bolagsskatten. Den slår helt snett. Fyra av fem jobb skapas i småföretag, och de är inte intresserade av en sänkt bolagsskatt, säger Jonas Eriksson.

– Miljöpartiet vill i stället minska kostnaden för att anställa. Vi föreslår sänkt arbetsgivaravgift för alla, men dessutom en riktad sänkning för små företag. Vi vill också slopa sjuklöneansvaret helt för företag med upp till tio anställda. För en företagare med fem anställda innebär det minskade utgifter på 100 000 kronor per år, säger Jonas Eriksson.

FÖR VIDARE INFORMATION:

Jonas Eriksson, 070-399 74 55