Ny rapport från Försäkringskassan aktualiserar förslaget om tredelad föräldraförsäkring

Den andra reserverade månaden som infördes år 2002 ökar barns chanser att få mer tid tillsammans med sin pappa. Det visar en rapport från Försäkringskassan som presenterades i dag och som aktualiserar Miljöpartiet de grönas krav om en tredelad föräldraförsäkring.

- Det är positivt att utvecklingen går åt rätt håll för barnens skull, men uttaget är fortfarande mycket ojämnt fördelat. Det är dags att ta nästa steg och införa en tredelning av föräldraförsäkringen, säger Gunvor G Ericson, gruppledare (MP), om Försäkringskassans nya rapport.

Totalt sett har pappor ökat sitt uttag med 24 dagar sedan den andra pappamånaden infördes. Miljöpartiet de gröna vill införa en tredelad föräldraförsäkring, där en tredjedel reserveras för vardera förälder och där den sista tredjedelen kan fördelas fritt mellan föräldrarna eller till någon annan närstående till barnet.

- Att betydligt mer behöver göras för att öka pappors uttag av föräldraförsäkringen framgår tydligt av den nya rapporten. Alliansregeringens borttagande av Försäkringskassans uppdrag att verka för ett mer jämställt uttag av föräldrapenning är därför ett steg i helt fel riktning, menar Gunvor G Ericson.

Försäkringskassans rapport visar att kvinnorna tog ut 76,3 procent av det totala antalet utbetalda dagar och männen 23,7 procent.

FÖR VIDARE INFORMATION
Gunvor G Ericson, ledamot i socialförsäkringsutskottet och jämställdhetspolitisk talesperson, 070-795 22 80