Nya siffror från MP om situationen för barn i regeringens prioriterade områden

Nya siffror som Miljöpartiet tagit fram visar på att barnfattigdomen ökar i Sverige. Bland annat har andelen barn som växer upp med arbetslösa föräldrar ökat stort sedan regeringen tillträdde – även i regeringens prioriterade områden, så kallade utanförskapsområden. Miljöpartiet föreslår nu tio tydliga åtgärder för att minska barnfattigdomen.

- Det viktigaste för att ingen ska hamna i fattigdom är såklart politik för fler jobb. Men det är en klen tröst när man vänder på slantarna och inte kan köpa glasögon till sitt barn. Därför behöver vi nu göra insatser för ensamstående, införa nolltolerans mot vräkning och införa bidrag till glasögon. Det är några av förslagen i vår handlingsplan som vi arbetat fram tillsammans med flera av Sveriges barnrättsorganisationer, säger språkröret Gustav Fridolin.

- Väldigt många barn växer upp i fattigdom idag. Vi föreslår nu tydliga insatser som kan förändra deras situation. Vi har inte råd att förlora en enda talang. Ett land som ger upp om att vara bra för alla är snart inte bra för någon, säger Gustav Fridolin.

Se hur utvecklingen av arbetslöshet bland barnfamiljer sett ut lokalt i bifogat dokument ”Andel barn med arbetslösa föräldrar i regeringens prioriterade områden”.

Mer om Miljöpartiets prioriterade insatser hittas i bifogat dokument ”Tio insatser för att alla barn ska få samma livschanser” och på www.mp.se.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Matilda Westerman, pressekreterare hos Gustav Fridolin, 0722-322271