Ordna så att sjuka har rätt till sjukförsäkring!

Idag framkom det i Ekot att 1 500 av dem som hittills har utförsäkrats från sjukförsäkringen inte kan bli sjukskrivna igen, hur sjuka de än blir. De har nämligen ingen SGI. – Det är bedrövligt att så många människor nu står utan rätt till både sjukförsäkring och A-kassa, men det kan inte komma som en överraskning för regeringen, säger Gunvor G Ericson, Miljöpartiets ledamot i socialförsäkringsutskottet.

– Vi behöver skapa ett trygghetssystem där alla får plats, oberoende av vilken livssituation och social bakgrund som människor har. Alla ska ges stöd att komma åter i arbete. Alla ska ha samma rättigheter, en grundtanke som bygger på principen om mänskliga rättigheter, säger Gunvor G Ericson, som också är ledamot i den parlamentariska socialförsäkringsutredningen.

– Ett modernt trygghetssystem måste bli enklare och vara till för alla. Folk måste få tillbaka trygghetskänslan och systemet behöver få tillbaka folks förtroende. Vi vill ha ett socialt trygghetssystem med en dörr in och många vägar ut, säger Gunvor G Ericson.

Miljöpartiet har via ett stort rådslag i partiet tagit fram en ny modell där a-kassan och försäkringskassan slås samman. Dit förs även försörjningsstödet från kommunerna så att pengarna kan användas mer flexibelt och att kostnader inte övervältras till kommunerna. FÖR VIDARE INFORMATION: Gunvor G Ericson, 070-795 22 80 Agnetha Boström, pressekreterare, 070-260 24 84