Överklaga torskbeslutet

08–786 40 00 (växel) 08–786 57 80 (fax)

www.mp.se

Pressmeddelande från Miljöpartiet de Gröna 2008-12-19

Överklaga torskbeslutet

Fiskeministrarnas beslut i dag om att öka torskfisket i Nordsjön med 30 procent är ett flagrant brott mot grundtanken i EU:s fiskepolitik. EU-parlamentet bör därför överklaga beslutet, säger Carl Schlyter, EU- parlamentariker för Miljöpartiet.

- Jag ska försöka få parlamentet att överklaga det oansvariga beslutet om ökat torskfiske i Nordsjön, säger Carl Schlyter.

2002 gjordes en stor reform av EU:s fiskepolitik. Avsikten var att komma ifrån politikernas årliga huggsexor om fisket, och i stället besluta om långsiktiga återhämtningsplaner för bestånd i kris. Den första planen enligt den nya ordningen togs fram 2003 för torsken i Nordsjön. Enligt den planen skulle kvoterna för torsk i det krisläge som nu råder minska med 15 procent per år. Nu har ministrarna beslutat om en ny plan, där fisket på torskbestånd i kris ska minska med 20 procent per år.

- Ministrarna har med flit bestämt sig för att de gamla reglerna upphör på en gång, medan de nya reglerna träder i kraft först om ett år. De har skapat en lucka, som nu utnyttjas för att höja kvoterna med 30 procent. Det är fullständigt oansvarigt och ett hån mot avsikten med reformen av EU:s grundförordning.

Miljöpartiets Isabella Lövin har tidigare krävt att Sverige röstar emot beslutet, för att kunna överklaga det till EG-domstolen.

- I och med att Eskil Erlandsson röstade för höjningen visar han att han inte tänker ta strid för en hållbar fiskepolitik, eller ens värna om EU:s fiskereform. Parlamentet har också rätt att överklaga sådana beslut det tycker jag vi ska göra, säger Carl Schlyter.

FÖR VIDARE INFORMATION: Carl Schlyter, 070-238 25 15 Charles Berkow, miljöpolitisk sekreterare, 070-374 26 95