Peter Eriksson KU-anmäler forskningsministern för hanteringen av barnläkaren

När en läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus anklagades för att ha orsakat ett barns död meddelade utbildningsdepartementet henne att hon inte fick delta i sammanträdena i den nämnd som regeringen utsett henne till. Peter Eriksson, riksdagsledamot för Miljöpartiet och konstitutionsutskottets ordförande KU-anmäler nu fd forskningsminister Tobias Krantz för hanteringen av barnläkaren.

Fallet med narkosläkaren vid Astrid Lindgrens barnsjukhus pågick under drygt två år och fick stor medial uppmärksamhet. Narkosläkaren var en av ledamöterna i etikprövningsnämnden i Stockholm, en myndighet dit ledamöterna utses genom regeringsbeslut. När narkosläkaren anklagades för att ha påskyndat en för tidigt född flickas död kom dåvarande forskningsministern Tobias Krantz, statssekreteraren Peter Honeth och rättschefen Charlotta Abrahamsson fram till att hon inte var lämplig att delta. Charlotta Abrahamsson kontaktade därefter narkosläkaren och meddelade att hon inte längre fick delta i nämndens sammanträden.

-         Jag vill att konstitutionsutskottet ska granska om det verkligen är rätt att regeringen kan styra myndigheter på det här sättet. Ska Sverige vara ett land där regeringen kan detaljstyra vilka som går på en myndighets möten? Jag anser att detta är ett mycket märkligt agerande, säger Peter Eriksson.

-         Det är dessutom en fråga om rättssäkerhet. Regeringen agerar i fallet med barnläkaren själva domstol och väljer att döma henne innan berörd person bedöms skyldig och utan nämndens ordförandes samtycke, säger Peter Eriksson.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Peter Eriksson, 070-524 87 76