• Miljöpartiet de gröna/

Pressinbjudan från Miljöpartiet de Gröna 2009-10-13 Miljöpartiet bjuder in till seminarium på temat: ”Bilden av Sverige i världen ” Torsdag 15 Oktober kl 13-15

I en rad frågor de senaste åren har Sverige agerat på ett sätt som bryter mot den traditionella bilden av det fredliga och solidariska landet.

- Regeringarna i Sverige och Irak är inte överens om det avtal om återtagande som skrivits länderna emellan. - Sverige har motarbetat tillkomsten av ett tilläggsprotokoll till ESK-konventionen. - Sverige har motarbetat ett förbud mot klustervapen. - Sveriges röst i klimatarbetet i världen har förlorat sin ledande roll. - Sverige är först med att skicka tillbaka flyktingar till länder dit ingen annan skickat någon tidigare. - Sverige driver på för att få in en del av de militära insatserna under biståndets internationella regelverk.

Hur påverkar dessa saker bilden av Sverige i världen?

Seminariet tar avstamp de intryck frilansjournalisten Urban Hamid (årets journalist 2007) har med sig efter att nyss ha återkommit från Irak där han följt upp hur det gått för en kvinna som utvisades från Gävle. Därefter följer en panel med inbjudna organisationer som politiker och åhörare ställer frågor till.

Tid: 15 oktober 2009 Plats: L1-43 Arrangör: Bodil Ceballos (Miljöpartiet de Gröna) Anmälan till: anmalan.riksdagen@mp.se

Preliminärt program 13.00 Inledning Bodil Ceballos 13.10 Rapport från Irak – Urban Hamid 14.00 Frågor 14.15 Panel med företrädare för svenska NGOs.
14.55 Avslutning Bodil Ceballos

FÖR VIDARE INFORMATION: Bodil Ceballos, 070-573 33 80 Ulf Söderström, pressekreterare, 070-730 62 10