Regeringen avvisar kompromiss i förhandlingar om andrahandsuthyrning

Miljöpartiet och Socialdemokraterna har under en tid fört förhandlingar med regeringen i syfte att skapa långsiktiga förbättringar av andrahandsmarknaden. Regeringen har nu avbrutit förhandlingarna. Istället för en kompromiss lägger nu regeringen fram ett förslag som innebär höjda hyror och ett hårt slag mot dem som bor i andrahand, särskilt unga människor med låga inkomster.

- Vi har hela tiden velat förbättra regeringens förslag, inte stoppa det. Men som det ser ut i nuläget är regeringen inte villig att diskutera den stora tvistefrågan, dvs hyressättningen, säger Jan Lindholm, bostadspolitisk talesperson (MP).

Enkelt uttryckt består regeringens förslag av två delar. En del förändrar hyressättningen vid uthyrning av privatbostad och en annan minskar bostadsrättsföreningarnas möjlighet att säga nej till andrahandsuthyrning.

- De som hyrt i andrahand vet att problemet inte är för låga hyror. Tvärtom. Det är anmärkningsvärt att regeringen i det läget är så angelägna om att höja andrahandshyrorna att de offrar en långsiktig överenskommelse för en tydligare och tryggare andrahandsmarknad. Det är oseriöst av regeringen att agera på detta sätt, säger Jan Lindholm.

För mer information:
Jan Lindholm, 070-319 74 86