Regeringen dumpar miljökraven på Vattenfall

Idag, ett halvår före valet, kom regeringens förslag till uppdrag för Vattenfall. Miljöpartiets energipolitiska talesperson Per Bolund menar att förslaget mjukar upp Vattenfalls uppdrag att vara ledande i energiomställningen.

Istället för att vara ledande i omställningen till en ekologiskt hållbar energiförsörjning, vill regeringen nu bara att Vattenfall ska vara ”ett av de bolag” bland jämförbara europeiska bolag som leder utvecklingen.

Miljöpartiet har under lång tid krävt att Vattenfalls uppdrag ska förtydligas så att det ställer krav på Vattenfall att minska sina utsläpp både i Sverige och i andra länder.
- När regeringen nu äntligen ändrar uppdraget för Vattenfall sänker de kraven på Vattenfall istället för att höja dem. Det enda positiva med regeringens ändrade uppdrag är att uppdraget nu även ska gälla Vattenfalls arbete i alla länder. Men det uppvägs inte av att regeringen sänker miljöambitionerna, säger Per Bolund.

FÖR VIDARE INFORMATION: Per Bolund, 070-580 00 19 Kristoffer Talltorp, pressekreterare, 070-925 18 93