Regeringen har satt sin elevhälsosatsning på repeat

Utbildningsminister Jan Björklund presenterade i dag på nytt en sedan tidigare presenterad satsning på elevhälsa om 650 miljoner under de kommande fyra åren. Det är en återanvänd satsning som presenterats av regeringen vid minst två tillfällen tidigare och fanns med redan i vårpropositionen 2011.

- De elever som idag drabbas av bristerna i elevhälsan får det inte bättre för att regeringen presenterar samma satsning flera gånger. Istället behövs det mer resurser till elevhälsan i hela landet. Miljöpartiet har de kommande åren budgeterat med 160 miljoner mer än regeringen för en stärkt elevhälsa, säger Jabar Amin, utbildningspolitisk talesperson i Miljöpartiets riksdagsgrupp.

Vid halvårsskiftet trädde en ny skollag i kraft som stärker kravet på tillgång till olika kompetenser inom elevhälsan. I våras presenterade regeringen en satsning på 650 miljoner som skulle vara under två år för att hjälpa huvudmän inom skolan att nå upp till de nya lagkraven. När budgeten presenterades nu på hösten visade det sig att satsningen ska göras på fyra år istället för två.

- I praktiken beslutade regeringen att minska det extra stödet till elevhälsan i sin budget med 196 miljoner kronor för 2012, mot vad de tidigare aviserat. Det drabbar främst de elever som mår sämst och har behov av mest stöd i skolan, säger Jabar Amin.

I augusti menade Björklund att pengarna till elevhälsan skulle räcka till 750 tjänster. Nu ska de plötsligt räcka till 1250 tjänster.

- Det är inte seriöst av regeringen att leka med siffror på detta sätt. Hur många tjänster ska pengarna räcka till nästa gång de presenteras? Sveriges skolor får inte mer resurser till sin elevhälsa för att regeringen sätter sin satsning på repeat, säger Jabar Amin.

Bakgrund
Häromveckan presenterade Skolinspektionen en rapport som visade att mer än var tredje rektor anser att skolpsykologens tid inte räcker till för elevernas behov. Var fjärde rektor anser att kuratorns tid inte räcker till, och var femte rektor menar att tillgången på kompetens för att tillgodose behovet av specialpedagogiska insatser är otillräcklig. Skolinspektionen menar som en följd av detta att risken är stor att många unga med oro och ångest inte får det stöd de behöver, samt att elever i behov av särskilt stöd eller specialpedagogiska resurser inte blir ordentligt utredda.

För vidare information:
Jabar Amin, riksdagsledamot, 070-825 06 12