Regeringen måste ta ett större ansvar för att minska tågförseningarna

De senaste dagarna har det kommit flera rapporter som lyfter fram bristande styrning av järnvägen. Riksrevisionens granskning stärker bilden av att regeringen tappat kontrollen.

- Vi delar Riksrevisionens problembeskrivning. Regeringen tar inte tillräckligt stort ansvar för att se till att tågen kommer i tid. För att minska tågförseningarna och förhindra olyckor krävs att organisationen för banunderhållet fungerar, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

En fråga som Riksrevisionen särskilt lyfter fram är hur bristen på moderna och trafiknära depåer försvårar underhållet av tågen och skapar långa tomtransporter som tar upp viktig kapacitet från övriga tågtrafiken.

- Miljöpartiet vill se ett sammanhållet system där Trafikverket tar kontroll över verkstäder och stationsområden. Det är helt orimligt att tomma tåg ska behöva åka över hela landet för att det saknas moderna depåer, säger Stina Bergström.

FÖR VIDARE INFORMATION

Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet, tel 070-332 51 57