Regeringen öppnar för mer AZO-färger i maten

Förekomsten av AZO-färgämnen i livsmedel har ökat. Idag kräver jag besked från ministern i en debatt i riksdagen hur han tänker agera så att de tidigare förbjudna färgämnena kan bannlysas i såväl Sverige som EU, säger Miljöpartiets folkhälsopolitiska talesperson Gunvor G Ericson.

- När miljöutskottet i EU-parlamentet föreslog ett förbud mot AZO-färgämnen så stod Sverige i främsta ledet för att hindra det. Istället ska varningstexter sättas på förpackningarna. Men varningstexter hjälper inte merparten av konsumenterna att välja bort dessa produkter. Eftersom det är barnens hälsa som kan drabbas är det bättre att säga nej till AZO-färgämnena rakt av, säger Gunvor G Ericson.

- Konsumentmakten räcker inte. Det behövs politiska åtgärder för att få bort dessa onödiga ämnen, som starkt misstänks vara skadliga för barn, säger Gunvor G Ericson.

- När jag senast debatterade med jordbruksministern om AZO-färger lät det på honom som att livsmedelsindustrin självmant skulle ta bort färgerna. Så har det inte blivit. Eskil Erlandssons politik fungerar inte, säger Gunvor G Ericson.

- Det som är mest beklämmande är att Eskil Erlandsson far med osanning. Han lovade så sent som i fredags företrädare för Matupproret att han skulle lyssna på kraven om mindre tillsatser i maten. Idag bryter han löftet när han i debatten kommer att påstå att ett förbud mot AZO-färger inte behövs, säger Gunvor G Ericson.

FÖR VIDARE INFORMATION: Gunvor G Ericson, 070-795 22 80 Annika Jacobson, pressekreterare, 0702-305552