Regeringen sviker studenterna

Miljöpartiet de Gröna och Gröna Studenter har eftersträvat ett avskaffande av kårobligatoriet. Men förutsättningen är att det genomförs på ett ansvarsfullt sätt som garanterar att studentinflytandet och den utbildnings- och studiemiljöbevakande verksamheten tryggas. Regeringens förslag i dag är en stor besvikelse.

- När regeringen framhåller studentinflytandets betydelse, men inte ens är beredd att stå för en fjärdedel av notan, är det inget annat än hyckleri, säger Frida Johnsson, språkrör för Gröna Studenter.

Enligt Gröna Studenters beräkningar kommer det föreslagna statsbidraget på 100 kr per helårsstudent att innebära intäkter för landets kårer på ca 30 MSEK, mot de ca 150 MSEK som dagens medlemsavgifter ger. Det är ca 25 procent av de 121 MSEK som studentinflytandet enligt obligatorieutredningen kostar idag.

- Lars Leijonborg påstår att den studiesociala utredningen skulle kunna bidra med mer pengar. Det är oseriöst. Den studiesociala utredningen har bara dagar kvar på sitt uppdrag och kan inte förväntas komma med ett förslag om detta på så kort tid, säger Lage Rahm, riksdagsledamot för Miljöpartiet.

FÖR VIDARE INFORMATION: Lage Rahm, 076-141 22 60 Jon Larsson, 070-110 63 36 Frida Johnson, 073-342 49 48 Maria Gardfjell, presschef, 070-301 19 64