Regeringen tar inte löneskillnaderna på allvar

I en ny rapport visar fackförbundet Unionen att antalet företag som genomför årliga lönekartläggningar minskar.

- Regeringen har trotsat riksdagens beslut och inte presenterat något förslag till lag om årliga lönekartläggningar. Det visar att regeringen inte tar löneskillnaderna på allvar, säger Miljöpartiets jämställdhetspolitiska talesperson Gunvor G Ericson.

- Det är oacceptabelt att osakliga löneskillnader fortfarande existerar när vi tror att vi kommit så långt med jämställdhetsarbetet. Unionens rapport visar att utvecklingen tyvärr blev som vi befarande – färre företag jobbar aktivt med med lönekartläggningar när det inte längre är krav på att de ska genomföras årligen, säger Gunvor G Ericson.

Miljöpartiet ser jämställda löner som en viktig valfråga och föreslår bland annat en handlingsplan för jämställda löner, årliga lönekartläggningar, ett förtydligat uppdrag till Medlingsinstitutet om att verka för jämställda löner och ett förtydligat uppdrag till DO om tillsyn som bidrar till jämställda löner.

För vidare information
Gunvor G Ericson, tel 070-795 22 80