Regeringen vägrar ge 100 procent förnybart en chans

Sverige kan ha 100 procent förnybar energi i framtiden. Idag enades Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet om att Energimyndigheten bör ges i uppdrag att utreda hur och när. Förslaget röstades ned av alliansen med motivet att 100 procent förnybart är omöjligt, trots att frågan aldrig utretts.

I riksdagens näringsutskott enades idag Miljöpartiet de gröna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet om att Energimyndigheten bör ges i uppdrag att ta fram ”en strategi för hur Sveriges energisystem på lång sikt kan vara helt baserat på förnybara energislag".

- Med en tydlig politik kan Sverige bli hundra procent förnybart. Frågan vi vill att myndigheten svarar på är inte om det går utan när, säger Lise Nordin, energipolitisk talesperson för Miljöpartiet i riksdagen.

Förslaget röstades ned av alliansen. Regeringspartierna ”anser inte att det är givet eller ens möjligt att skapa ett energisystem som helt bygger på förnybara energikällor”. Detta trots att möjligheten till ett helt förnybart energisystem aldrig har utretts i Sverige.

– Regeringen är direkt oseriös när de hävdar att 100 % förnybart inte är möjligt, när de inte ens utrett frågan. Jag tror att de är rädda för att det skulle visa att deras interna överenskommelse om kärnkraften är dyr och ohållbar i jämförelse, säger Lise Nordin.

Tomas Kåberger, före detta generaldirektör för Energimyndigheten och idag ordförande för Förnybarhetsrådet, skrev nyligen i Dagens Industri att svensk förnybar energi ”kan stå för mer än 100 procent av all svensk energianvändning” och det ”kanske redan år 2030”

- Ett mål om 100 % förnybart har egentligen en majoritet av riksdagens ledamöter bakom sig, då även Centerpartiet fastslagit det. Men alliansens interna låsning leder till att våra förslag blir nedröstade och att Sverige fortsatt blir omsprungna av länder som Tyskland och Kina i utvecklingen av hållbara energilösningar, säger Lise Nordin.

FÖR VIDARE INFORMATION
Pontus Hummelman, pressekreterare 0709 56 5258