Regeringen vilse i klimatpolitiken

08–786 40 00 (växel) 08–786 57 80 (fax)

www.mp.se

Pressmeddelande från Miljöpartiet de Gröna 2009-01-08

Regeringen vilse i klimatpolitiken

Resan mot klimattoppmötet i Köpenhamn har startat – nu är den Svenska regeringen ute på farliga villovägar, säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand.

I strid med klimatkonventionen och Kyoto-protokollet använder regeringen biståndspengar för att finansiera miljö- och klimatmässigt mycket tveksamma projekt.

- Sverige följer inte spelreglerna för det internationella klimatarbetet. Det är synnerligen allvarligt med tanke på den centrala roll Sverige kommer att spela inför klimatförhandlingarna i Köpenhamn, säger Maria Wetterstrand.

Miljöpartiet har granskat regeringens internationella klimatsatsningar. Rapporten visar att projekten för att minska utsläppen inte är så effektiva som regeringen hävdat. I många fall leder till och med projekten till utsläppsökningar och ökad energiförbrukning.

- Regeringens 600-miljoners-satsning på Clean Technology Fund kan i själva verket bli en satsning på kärnkraft och kolkraft. Det är inte klimatsmart, säger Miljöpartiets talesperson i miljöfrågor Per Bolund. - Regeringens politik är orättfärdig. Genom att ta pengar från biståndet och investera i klimatmässigt tvivelaktiga projekt låter man världens allra fattigaste människor betala för att Sverige ska slippa göra nödvändiga utsläppsminskningar, säger Per Bolund.

Mer information: Läs hela granskningen på www.mp.se

FÖR VIDARE INFORMATION: Maria Wetterstrand, 073-701 45 45 Anders Wallner, språkrörssekreterare för Maria Wetterstrand, 0702-15 43 32 Per Bolund, 070-580 00 19 Maria Gardfjell, presschef, 070-301 19 64