Ren luft nu!

Stockholmarna lever med en luft som är hälsovådlig och det är barn, äldre och människor med astma, hjärt- och kärlproblem som drabbas hårdast. Staden klarar fortfarande inte att leva upp till den lagstadgade miljökvalitetsnormen för partiklar och kvävedioxider. Miljöpartiet, som varit pådrivande under mandatperioden, föreslår sex punkter för ren luft i miljöhuvudstaden vid en blixtaktion vid Hornstull idag.

-Vi har vare sig tid eller råd att vänta med åtgärder, som till exempel att ge kommuner möjlighet att införa miljözoner för att få bort de mest förorenade bilarna. Det behövs fler initiativ för att storstäderna ska jobba för att miljömålet om frisk luft, liksom andra miljömål, uppnås, säger Åsa Romson (MP).

- Vi vill styra mot en levande stad med ren luft och en mer bilsnål samhällsplanering, med utbyggnad av kollektivtrafik och cykelbanor så att trafikökningen begränsas. Vi vill använda smarta trängselavgifter och införa trängselavgift på Essingeleden, säger Emilia Hagberg (MP).

FÖR VIDARE INFORMATION: Åsa Romson, kandidat riksdagen 0730 92 13 28, Emilia Hagberg, kandidat kommunfullmäktige (Stockholm)0761-22 92 15. Charles Berkow, miljöpolitisk sekreterare, 070-374 26 95

Bifogas: Sex punkter för ren luft nu

Taggar: