Rödgrön begäran om extra möte för att förbättra sjukförsäkringen

Samtliga ledamöter från S, MP och V i socialförsäkringsutskottet lämnar idag in en begäran om att utskottet ska sammanträda för att ta ställning till det utskottsinitiativ som igår moderaterna begärde att återremitera, om kammaren idag fattar det beslutet.

De borgerliga partierna har förhalat processen och om inte utskottet behandlar frågan idag finns risken att frågan kommer upp igen först efter riksdagens sommaruppehåll.

Vi kräver att utskottet omedelbart kallas samman, gärna direkt efter voteringen idag för att frågan om beslut om uppdrag till regeringen om förbättringar i sjukförsäkringen inte onödigt ska dra ut på tiden, säger Tomas Eneroth, Socialdemokraterna.

- Att inte omgående ge regeringen uppdrag att förbättra sjukförsäkringen innebär fortsatt oro för många människor om sin ekonomi istället för att kunna koncentrera sig på rehabilitering eller arbetsträning, säger Gunvor G Ericson, Miljöpartiet.

- Förslaget är en bit på vägen för att ge redan väldigt utsatta människor möjlighet till ersättning och ett drägligt liv. Vi har inte tid att skjuta på frågan ytterligare, säger Wiwi-Anne Johansson, Vänsterpartiet.

Förslagen som S, MP och V har lagt innebär ett uppdrag till regeringen om att de som tidigare haft sjukersättning men blivit utförsäkrade ska ha en möjlighet att få tillbaka ersättningen i nivå med det de haft tidigare samt att arbetsförmågan prövas mot ett normalt förekommande arbete utifrån förmåga - inte som det nu är mot hela reguljära arbetsmarkanden.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Tomas Eneroth, S, pressekreterare Ingela Nilsson, 072-210 95 25