Romson upprörd över Alliansens EU-besked om klimatet

Idag meddelande alliansen att de säger ja till EU-kommissionens sänkta klimatambitioner.  - Jag är upprörd. Stark klimatpolitik är avgörande för barnens framtid. Nu sviker Alliansen i klimatfrågan, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet de gröna.

Idag meddelade alliansen att regeringen säger nej till EU-parlamentets förslag med tre bindande mål. Istället stödjer alliansen EU-kommissionens sänkta klimatambitioner, med endast ett mål.

- Jag är upprörd. Stark klimatpolitik är avgörande för barnens framtid. Nu sviker Alliansen i klimatfrågan, trots att det finns lösningar. Mer energi från sol och vind och effektivisering kan få ned utsläppen och klara klimatet. Men då behöver Sverige en ny regering, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet de gröna.

Den pågående striden handlar om huruvida EU ska ha mål om lägre utsläpp, mer förnybar energi samt ökad energieffektivisering – eller bara ett mål om lägre utsläpp i framtiden.

- Tre bindande mål krävs för att klimatpolitiken ska vara trovärdig. Enbart utsläppsmål blir en läpparnas bekännelse. Det är målen om effektivisering och förnybar energi som sätter igång arbetet i praktiken, säger Åsa Romson.

Alliansens har fram tills nu varit splittrade i frågan och Sveriges position har dröjt. I EU-parlamentet har alla svenska partier förutom Moderaterna och Kristdemokraterna röstat för tre mål.

- Det gemensamma beskedet idag visar återigen att Moderaterna ensidigt dikterar den svenska klimatpolitiken. Resultatet är sänkta klimatambitioner, säger Åsa Romson.

FÖR VIDARE INFORMATION
Pontus Hummelman, pressekreterare 0709 56 52 58