Så grön är höstbudgeten

Miljöpartiet har sett till att den budget som regeringen lägger fram idag inte bara är den största hittills, utan också den grönaste. I budgeten finns omfattande satsningar på Miljöpartiets prioriterade frågor i en grön återhämtning; klimat, social hållbarhet och motståndskraft.

I våras presenterade Miljöpartiet en plan för grön återhämtning efter coronapandemin. Den pekade på tre viktiga områden där samhället måste byggas starkare: minskade utsläpp för att även möta klimatkrisen, stödet till de i samhället som är svagast och samhällets beredskap och motståndskraft i kriser. I höstbudgeten syns många tydliga avtryck av Miljöpartiets plan.

- När samhället byggs upp efter krisen är vi många som ser att vi inte kan gå tillbaka till det som var, utan att vi måste bygga något bättre. Redan i våras presenterade Miljöpartiet en rad förslag för en grön nystart av svensk ekonomi, och en stor andel av de förslagen ser vi i den budget som nu läggs på riksdagens bord, säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog.

Våra prioriteringar i budgetarbetet har resulterat i omfattande satsningar på alla tre prioriterade områden.
1) En grön rivstart för klimatet. Exempelvis presenteras omfattande investeringar för ställa om och minska utsläppen från den den svenska industrin och vårt transportsystem. Dessutom innehåller budgeten stora satsningar på ökat skydd av natur och hav.

2) Stora satsningar på social hållbarhet. Miljöpartiet har i budgeten fått igenom stöd till de mest utsatta genom exempelvis genom höjt underhållsstöd för ensamstående föräldrar. Dessutom en satsning på de anställda i vård och omsorg som burit Sverige genom krisen och som förtjänar bättre arbetsförhållanden och möjlighet till återhämtning.

3) Ett motståndskraftigt samhälle. Miljöpartiet har länge drivit på för att stärka den civila delen av vårt försvar. Vi ska stå redo innan krisen kommer. I budgeten har Miljöpartiet fått igenom stora investeringar för att öka Sveriges motståndskraft, exempelvis inom hälso- och sjukvård, livsmedel och dricksvattenförsörjning.

Utöver de tre tre fokusområdena i vårt återhämtningsprogram har Miljöpartiet också kunnat driva igenom stora satsningar på andra viktiga områden som kultur, jämställdhet, skola, trygghet, etablering, bostäder och småföretagare. Här är hela listan på gröna avtryck i höstbudgeten BP 21 och extra ändringsbudget 10.

För ytterligare information:
Carolina Bruseman, pressekreterare åt Karolina Skog, tel 072-981 02 91