Sämre resultat en effekt av Björklunds skolpolitik

Skillnaderna i resultat mellan svenska skolor ökar, visar den senaste PISA-undersökningen. Miljöpartiets kräver en bred politisk skoluppgörelse för att motverka segregationen och förbättra resultaten, säger Jabar Amin, utbildningspolitisk talesperson.

PISA visar också på fortsatt sämre resultat för svenska elever. Nästan en femtedel av de svenska eleverna når inte upp till en basal nivå av läsförståelse. För pojkar är den siffran nära en fjärdedel.

- Att nedgångstrenden håller i sig visar att Björklunds skoldemagogi inte fungerar. Vad skolan behöver är inte en utbildningsminister som använder skolan som politiskt slagträ. Vad skolan behöver är kontinuitet och att vi politiker tar till oss forskning och positiva erfarenheter från Sverige och andra länder. Jag uppmanar regeringen att bjuda in oss övriga partier till bred uppgörelse för att uppnå detta, inte minst för att motverka segregationen, säger Jabar Amin.

Länk till PISA 2009: http://www.skolverket.se/sb/d/4308/a/23165

FÖR VIDARE INFORMATION: Jabar Amin, 070-825 06 12 eller 070-690 01 65 Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

Taggar: