Satsa på fler jobb i fordonsindustrin

En satsning på den klimatsmarta kollektivtrafiken kommer rädda många verkstadsjobb i Sverige, men för det behövs agerande från regeringen, säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand.

Miljöpartiet vill ge kollektivtrafiken en klar prioritet, budgetmässigt såväl som i gatuutrymmet.

- Det som behövs från regeringens sida är en tydlig avsiktsförklaring om att öka kollektivtrafikandelen av transporterna och att göra de investeringar som behövs, säger Maria Wetterstrand.

- Att göra rätt satsningar för framtiden är viktigt, men lika viktigt är att skapa hopp och framtidstro bland svenska företagare och ingenjörer, säger Karin Svensson Smith.

Kollektivtrafikdelen av fordonsindustrin verkar på en globalt växande marknad. Beställningar av snabbussar ökar i Latinamerika. Indien och Kina satsar på snabbtåg, spårvagnar och bussar med stor kapacitet. Både USA och Tyskland har nyligen beslutat om investeringar i järnväg och kollektivtrafik. Investeringarna är både en del av regeringarnas konjunkturpaket för att få hjulen att snurra igen och en klimatpolitisk åtgärd.

FÖR VIDARE INFORMATION: Karin Svensson Smith, 070-343 95 15 Anders Wallner, språkrörssekreterare för Maria Wetterstrand, 0702-15 43 32