Seminarium: Företag som efterlyser skarpare klimatpolitik

Medlemmar i företagsnätverket Hagainitiativet har åtagit sig att minska sin klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020 med egna åtgärder. Detta uppnås med förnybara bränslen vid energiproduktion, energieffektiviseringar av byggnader, byte till biobränslen och el i fordonsflottor, ändrat innehåll i produkter, ny teknisk utrustning i anläggningar och en lång rad andra initiativ. Tillsammans med Gustav Fridolin, språkrör miljöpartiet diskuteras hur företagens engagemang kan minska bidra till att höja tempot i klimatpolitiken.

Många är entusiastiska över Hagainitiativets arbete, men många företag tvekar att ta efter och utmana dem. Med dagens ekonomiska spelregler är det alltför lätt att hävda att det är mer lönsamt att ligga kvar på gårdagens utsläppsnivåer. För att det ska vara lönsamt med ambitiösa klimatmål krävs inte bara att framtidens kunder ställer tuffare krav, utan också en politik som tar ledningen med ekonomiska styrmedel och långsiktiga mål.

Vid ett frukostseminarium diskuteras hur företagens engagemang kan minska bidra till att höja tempot i klimatpolitiken.

Medverkande

Lars Appelqvist, vd, Löfbergs Lila

Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar, Axfood

Nina Ekelund, program director, Hagainitiativet

Moderator: Gustav Fridolin, språkrör

Tid och plats

Frukostseminariet äger rum 25 april klockan 08.00-09.00. Frukostmacka serveras från 07.30

Platsen är Riksdagen, RÖ 09:54, ingång Riksgatan 2. Besökare anmäler sig i vakten.

Arrangör och anmälan

Seminariet arrangeras av Miljöpartiet de grönas riksdagsgrupp

Anmälan sker till

anmalan.riksdagen@mp.se