Språkrör och toppkandidat agerar för att rädda bin och andra insekter

Imorgon onsdag 22 maj firas den internationella dagen för biologisk mångfald runt om i Sverige och världen. Miljöpartiets båda språkrör Isabella Lövin och Per Bolund, samt Pär Holmgren, toppkandidat till EU-parlamentet, deltar i firandet i Björkhagen, Stockholm. Bland annat ska de hjälpa till att sätta upp hotell för hemlösa bin och andra insekter.

Under FN:s internationella dag för biologisk mångfald uppmärksammas hoten mot planetens vilda djur och växter. Omkring en miljon arter riskerar att försvinna inom de närmaste årtiondena, enligt en rapport från FN:s expertpanel för biologisk mångfald. Europas bin och andra pollinerande insekter har till exempel minskat kraftigt.

För att minska hoten mot mångfalden krävs en förändring av EU:s jordbrukspolitik och en förstärkning av EU:s miljöfond. Miljöpartiet vill satsa tio miljarder euro för att hejda artutrotningen och skydda värdefull natur. Dessutom föreslås åtgärder för att skapa ett hållbart jordbruk inom EU. Målet är att det ska bli enklare för jordbrukarna i EU och Sverige att driva sin verksamhet hållbart.

Isabella Lövin, Per Bolund och Pär Holmgren sätter upp insektshotell vid fälten runt Björkhagendammen i Stockholm imorgon onsdag 22 maj. Media är välkomna att närvara.

Plats: groddammen i Björkhagen
Tid: 14:30

För mer information:
Jakob Lundgren, pressekreterare åt Isabella Lövin, tel 072 206 08 92
Frida Färlin, pressekreterare åt Per Bolund, tel 073 078 52 24
Hanne Simonsen, pressekreterare åt Pär Holmgren, tel 070 372 73 23

Mer om arrangemangen i Björkhagen (från Stockholms stad)