Störst förtroende för Miljöpartiet i klimatfrågan

Enligt en ny Sifoundersökning känner 43 procent av svenskarna störst förtroende för Miljöpartiet i klimatfrågan. Också bland borgerliga väljare är förtroendet tydligt störst för Miljöpartiet i klimatfrågan.

- Det finns det inga genvägar till ett högt förtroende från allmänheten i klimatfrågan. Därför är det glädjande att vi får ett så överväldigande förtroende. Vi gröna ser utvecklingen till ett klimatsmart samhälle som en nödvändighet och en möjlighet – inte som en börda att skjuta upp eller som en skuld att fördela till andra länder, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet.

- Klimatutmaningen är vår generations historiska uppgift. Vårt förtroende från allmänheten i denna fråga kommer ur att vi sedan länge driver en saklig, tydlig och kraftfull politik för att minska Sveriges klimatutsläpp. Grundläggande är att vi vågar driva den politik som enligt klimatforskningen krävs, säger Åsa Romson.

Läs mer om Sifoundersökningen här:

För vidare information:
Sven Elander, pressekreterare för Åsa Romson, 0722 02 45 88