Svenska vapen i Burma - MP kräver att regeringen agerar

SvD rapporterar idag om att det nya svensktillverkade granatgeväret Carl Gustaf används av armén i inbördeskrigets Burma, samma Burma som statsminister Reinfeldt nyligen besökte tillsammans med en handelsdelegation med bland annat företrädare för den svenska vapenindustrin.

- Jag kräver att den svenska regeringen utreder frågan och skyndsamt agerar i enlighet med den svenska lagstiftningen. Skulle vapnen ha sålts till Burma av godkända mottagare av svenska vapen så finns det enligt riksdagens riktlinjer för vapenexport möjligheter att se till att det landet inte längre kommer ifråga som mottagare av svenska vapen, säger Peter Rådberg, Miljöpartiets försvarspolitiske talesperson.

- Svenska vapen ska inte säljas till Burma.
Att svenska granatgevär ändå hamnat där är en effekt av den okontrollerade vapenexporten som gör det svårt att garantera att vapen avsedda för ett land, trots slutanvändarintyg, inte hamnar i orätta händer, säger Peter Rådberg, Miljöpartiets försvarspolitiske talesperson.

Den burmesiska militären använder de svenska vapnen i sin krigföring mot minoritetsfolket Kachinerna och dess gerilla KIA i de nordligaste delarna av landet, enligt Svenska Dagbladets uppgifter.

FÖR VIDARE INFORMATION
Peter Rådberg, 070-259 55 50