Sverige måste agera i FN om Syrien

Miljöpartiet de gröna föreslår att Sverige tar initiativ till en kraftfull Syrien-resolution i FN:s generalförsamling.

Krisen i Syrien har eskalerat under en längre tid. Med användningen av kemiska stridsmedel har konflikten gått in i ett läge där omvärlden inte längre kan agera åskådare. Miljöpartiet menar att Sverige nu bör använda situationen genom att agera i FN.
- Miljöpartiet vill att Sverige tar initiativ till en ny kraftfull resolution i FN:s generalförsamling. Vi måste hitta vägar som verkligen ledar till fred och inte till mer konflikt, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet de gröna.

- Befolkningen i Syrien måste skyddas och FN har just den skyldigheten. Vi vill därför att Sverige föreslår en kraftfull resolution med syfte att förmå parterna och ingå vapenvila och möjliggöra en verkningsfull internationell insats, säger Bodil Ceballos, utrikespolitisk talesperson för Miljöpartiet.

- Får vi två tredjedelar av generalförsamlingen bakom oss kan kan vi kringgå låsningen i säkerhetsrådet och rekommendera olika former av agerande, inklusive en FN-ledd militär intervention, vilket i sin tur ökar pressen på säkerhetsrådet, säger Bodil Ceballos, utrikespolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Kontakt: Pontus Hummelman, pressekreterare Miljöpartiet, 0709 56 52 58