Tillåt dopingtester på styrkegymmen

De som dopar sig på gymmen slipper undan alla dopingkontroller eftersom Sverige inte följer de nya regelerna från WADA (World Anti Doping Agency). Nu behövs en kraftsamling mot doping från politiskt håll, säger Miljöpartiets riksdagsledamot Gunvor G Ericson, med anledning av att en idrottspolitisk proposition debatteras i Riksdagen i dag.

- Jag har föreslagit att antidopingfrågan ska komma med i riksdagens beslut, men regeringspartierna är kallsinniga. Riksidrottsförbundet har redan gjort en utredning där det föreslås att Riksidrottsstyrelsen ska förslå regeringen att den låter utreda formerna för en fristående antidopningsorganisation, säger Gunvor G Ericson.

- Sverige är idag ett av de få länder där den nationella antidopingorganisationen fortfarande enbart finns inom idrottsrörelsen, säger Gunvor G Ericson.

Enligt uppgifter från Riksidrottsförbundet står motionärerna för 50 procent av dopningfallen, tävlingsidrottarna för 20 procent och elitidrottarna för 30 procent. Merparten av dem som fällts för dopningbrott har använt sig av hormonpreparat.

FÖR VIDARE INFORMATION: Gunvor G Ericson, 070-795 22 80 Maria Gardfjell, pressekreterare för språkrören, 070-301 19 64