Uppgifterna om återvändandeavtal med Irak tas inte upp i ansvarigt utskott

Anmärkningsvärt att en majoritet av de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna inte vill bjuda in Tobias Billström till riksdagen för att ta upp återvändandeavtal och svensk ambassad i Irak, säger Miljöpartiets riksdagsledamot Gunvor G Ericson i socialförsäkringsutskottet och Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson.

- Jag ville att utskottsledamöterna skulle kunna ställa frågor kring Sveriges tvångsutvisningar till Irak och om detta har någon koppling till inrättandet av en svensk ambassad i Irak, säger Gunvor G Ericson.

- Det är anmärkningsvärt att utskottet inte ens vill bjuda in migrationsministern och generaldirektören för att förklara sig, när det finns uppgifter om att återvändandeavtalet med Irak har villkorats med öppnandet av en ambassad. Det är kutym att regeringen och riksdagen har en god dialog, säger Maria Ferm.

KU-anmälan om Irak, inlämnad av Bodil Ceballos (MP): http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=235320

FÖR VIDARE INFORMATION: Gunvor G Ericson, 070-795 22 80 Maria Ferm, 073-443 33 78 Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

Taggar: