Valutvärderingen är klar

Miljöpartiets valutvärdering är klar. Den visar att valresultatet berodde på händelser under den gångna mandatperioden, snarare än på valkampanjen.

Inför 2022 rekommenderar utvärderarna bland annat en förbättrad krishantering och ökat stöd till lokalavdelningar och distrikt.

- Miljöpartiet gick till val i kraftig uppförsbacke. Orsaken till det låga valresultatet får sökas i den svåra mandatperioden, i första hand halvåret 2015-2016 när partiets opinionsstöd nästan halverades efter flera kriser. Det säger Johan Hellström, som har lett arbetet med valutvärderingen.

I utvärderingen lyfts också fram att Miljöpartiet har svagt stöd på landsbygden och att opinionsbildningen kring klimatfrågor måste stärkas. Valkampanjen, med starkt fokus på klimatet, beskrivs som lyckad.

Utvärderingen är genomförd av en grupp förtroendevalda med lång partierfarenhet. De har arbetat självständigt på partisekreterarens uppdrag.

- Det är en gedigen och välskriven rapport, som kommer att vara till stor hjälp för partiledningen i arbetet framåt mot nästa val. Nu har vi påbörjat ett arbete med att stärka partiet i hela landet och startat ett långsiktigt utvecklingsarbete för både organisationen, politiken och kommunikationen, säger Marléne Tamlin, tf partisekreterare.

En sammanfattning av utvärderingen bifogas
För ytterligare information:
Hanne Simonsen, pressekreterare åt Marléne Tamlin, tel 070-372 73 23