Vattenfall fullbordar centerns svek

Idag går statliga Vattenfall in i ett samarbete med bolaget Industrikraft kring investeringar i ny energi. Industrikrafts uttryckliga syfte är att få till stånd investeringar i ny kärnkraft i Sverige. Dagens offentliggörande visar att svenska statliga pengar planerar att investeras i kärnkraft.

- Maud Olofssons kärnkraftssvek i våras försvarades med att offentliga pengar inte skulle gå till ny kärnkraft. Vattenfall som ett statligt bolag kan bara delta i en sådan här överenskommelse om näringsministern godkänt det. Allt annat är orimligt och otänkbart. Därmed fullbordar dagens besked Centerns svek i kärnkraftsfrågan, säger Peter Eriksson.

Undersökningar från SOM-institutet visar att kärnkraft hamnar långt efter förnybart när folket får välja vilka investeringar de vill se i energisektorn i framtiden.

- Kärnkraft är dyrt, tar lång tid att bygga och är ett ineffektivt sätt att lösa energiproduktion. Det ser vi i Finland. Dessutom ökar kostnaderna för kärnkraft, medan kostnaderna för förnybart minskar. Det är en stor ekonomisk och miljömässig risk att satsa på kärnkraft, och det drar undan pengar från investeringar i förnybart, säger Per Bolund, energipolitisk talesperson för Miljöpartiet.

FÖR VIDARE INFORMATION: Maria Wetterstrand, 073-701 45 45 Peter Eriksson, 070-52 48 776 Per Bolund, 070-580 00 19 Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 0703-72 73 23 Anders Wallner, språkrörssekreterare för Maria Wetterstrand, 0702-15 43 32