Vattenfalls kolsatsning är regeringens ansvar

Samma dag som regeringspartierna presenterar en miljö- och klimatpolitik så avslöjas att Vattenfall investerar över 13 miljarder kronor för att bygga ut kolkraften i östra Tyskland. Kolkraftsinvesteringarna kommer att fortsätta med regeringens och Maud Olofssons brist på styrning, kommenterar Miljöpartiet de grönas energipolitiska talesperson Per Bolund.

- I stället för att ge Vattenfall ett tydligt uppdrag att investera i förnybar energi och gå bort från kolet så stödjer man Vattenfalls utbyggnad av konventionell kolkraft. En klimatpolitik utan en stark styrning av Vattenfall är ingen klimatpolitik. Maud Olofsson har ett tungt ansvar för kolsatsningarna,

- Under de fyra åren som regeringen tvekat om styrningen av Vattenfall har bolaget släppt ut nära 400 miljoner ton koldioxid. Det om något är ett underbetyg på regeringens förmåga att hantera klimathotet, säger Per Bolund.
FÖR VIDARE INFORMATION: Per Bolund, 070-580 00 19 Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

Taggar: