Viktigt med besked om uranbrytning i Hälsingland

Miljöpartiet har i en riksdagsmotion lagt fram krav på besked om uranbrytningen i Sverige. – Motstridiga besked från regeringspartierna och lokalpolitiker skapar en osäkerhet som är dålig för företagen, kommunerna och medborgarna, säger Birgitta Ohlsson från Miljöpartiet i Ovanåker och Lise Nordin, energipolitisk talesperson i riksdagen i ett gemensamt uttalande.

På flera håll i landet är trycket stort från utländska företag att bryta uran. Flera orter i Hälsingland är särskilt utsatta. Statsminister Fredrik Reinfeldt har uttalat sig positivt om uranbrytning i Sverige medan miljöminister Andreas Carlgren sagt sig vara beredd att göra en skärpning av lagstiftningen för att stoppa uranbrytning. Miljöpartiet vill nu att regeringen slutar mörka om uranbrytningens framtid i Sverige och ge olika besked beroende på vem som uttalar sig.

– Osäkerheten är dålig för företagen, kommunerna och medborgarna. Ingen vill ha uranbrytning i sin närhet. Jag förutsätter att alla riksdagsledamöter från Hälsingland kommer att rösta för ett förbud av uranbrytning, varför det inte är någon omöjlighet att begära att de bekänner färg redan nu, säger Lise Nordin.

För närvarande prospekteras det för uran i Ovanåker, Hudiksvall och Ljusdal. Motionen kan läsas i sin helhet här: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspxnid=410&dok_id=GY02N330

FÖR VIDARE INFORMATION: Lise Nordin, 073-967 29 90 Birgitta Ohlsson, 0271-170 27 Agnetha Boström, pressekreterare 070-260 24 84