Viktigt steg för en civil utveckling av Afghanistan-insatsen

Miljöpartiets riksdagsgrupp har ikväll tagit ställning för en överenskommelse med Socialdemokraterna och regeringen om insatsen i Afghanistan för nästa år. Ett tillbakadragandet av de stridande trupperna under 2012 ingår som ett av flera viktiga steg för att växla över från militär till civil svensk närvaro i landet.

- Det är ett viktigt skifte från militärt till civilt fokus som nu kan inledas, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet

MP har också drivit på för att den överordnade målsättningen för de svenska insatserna är stöd till demokratisk utveckling och fattigdomsbekämpning och att det svenska engagemanget ges ett ökat civilt fokus när den militära närvaron gradvis minskas.

- De civila och militära delarna ska nu renodlas för att undvika sammanblandning och minska det militära hotet mot vårt biståndsarbete, samtidigt som vi ökar trovärdigheten på marken för alla dem som jobbar med den svenska civila insaten, säger Peter Rådberg, försvarspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

MP:s försvarspolitiske talesperson Peter Rådberg har förhandlat om den kommande ISAF-propositionen med utrikesminister Carl Bildt och Urban Ahlin (S).

För vidare information:
Peter Rådberg, 070-259 55 50