9 av 10 svenskar villiga att betala en krona mer för mjölken

Mejeriföretaget Milko presenterade idag resultatet av en Sifoundersökning på DN-debatt. Den visar bland annat att så många som 9 av 10 svenskar är villiga att betala en krona mer för mjölken om höjningen går oavkortat tillbaka till mjölkbönderna. Dessutom anser 42 procent av svenskarna att mjölken är billig i förhållande till vad man får för pengarna. Endast 8 procent anser att mjölken är dyr. I undersökningen framkommer även att viktigast i valet av mjölk är att är att den är svensk (51 procent) och närproducerad (51 procent). Därefter att den är ekologisk (29 procent) och allra sist att den är billig (18 procent). - Undersökningen ger ett rungande stöd för Milkos mjölkhandslag som genomförs nästa måndag. Då höjer vi priset på landskapsmjölken med en krona till handeln och låter hela höjningen gå tillbaka till mjölkbönderna. För de ekonomiskt pressade mjölkbönderna kommer det innebära en välbehövlig intäktsökning med ca 8 procent i månaden, säger Milkos ordförande Per Åsling i kommentar. - Jag blev förvånad över resultatet. Att närproducerad mjölk är viktigt för konsumenterna kan vi tydligt se i den ökade försäljningen av vår landskapsmjölk. Men att det är så pass mycket viktigare för konsumenten med närproducerat jämfört med lågt pris eller ekologisk produktion hade jag inte kunnat föreställa mig. Det stärker oss naturligtvis i den viktiga satsningen mot ökad regional profilering vi arbetar med, avslutar Milkos vd Erik Gumabon. Hela undersökningen finns att läsa på Milkos hemsida www.milko.se ("mjölkhandslaget") För ytterligare kommentarer om debattartikeln eller undersökningen – vänligen kontakta Milkos pressjour på telefon 070-337 17 17.