Lars Ölander tillförordnas som vd för Milko

Den 15 september meddelade mejerikoncernen Milko att nuvarande vd Erik Gumabon slutar för att bli ny vd och koncernchef för detaljhandelskedjan Hemtex. Styrelsen har därför inlett en rekryteringsprocess av hans efterträdare på posten. Till dess att en ny vd är på plats kommer styrelseledamoten Lars Ölander tillförordnas som vd fr.o.m. den 1 oktober. Erik Gumabon kommer samtidigt entledigas, men vara tillgänglig för Milko under hela oktober månad. - Det känns väldigt tryggt att Lars Ölander under en övergångsperiod tar över vd-posten i Milko. Det är viktigt att den som permanent tar över efter Erik Gumabon har ett stort engagemang för mjölkböndernas vardagsfrågor och kunskap om mejerimarknadens utmaningar och möjligheter. Rekryteringsprocessen måste därför få ta nödvändig tid, säger styrelsens ordförande Per Åsling. Lars Ölander kommer framför allt fortsätta arbetet med Milkos koncernstrategi och regionala profilering. - Min främsta uppgift blir nu att förvalta det viktiga förändringsarbete som pågår inom koncernen och även värna Milkos position på svensk mejerimarknad. Att Erik Gumabon står tillgänglig som stöd och resurs under en tid borgar för en trygg och smidig övergång i styrningen av koncernen, säger Milkos tillförordnade vd Lars Ölander. Fakta om Lars Ölander Ålder: 65 år Bor: Söråker, Medelpad Familj: Gift, två barn och tre barnbarn Tidigare arbetslivserfarenhet: vd för Cerestar Scandinavia, kommersiell direktör för Cerestar Europe, styrelseordförande AKV Langholt Nuvarande uppdrag: tillförordnad vd Milko, styrelseledamot Milko För ytterligare frågor kontakta Milkos pressjour på telefonnummer: 070-337 17 17

Taggar: