Milko är miljöbäst I Europa!

Milko vann första pris för sitt arbete med miljöanpassning. EU-kommissionen delade ut priset igår till Milko för dess arbete med framåtsyftande energieffektivisering och klimatarbete. Milkos arbete har handlat om olika typer av projekt som t ex att minska drivmedelsförbrukningen vid transporter, använda förnybara resurser och att hitta potentiella möjligheter för värmelagring.

-Helt fantastiskt roligt, säger Inger A Larsson, kvalitets- och miljöchef på Milko. Jag är väldigt glad och stolt över alla mina duktiga arbetskamrater på Milko som lagt ned ett otroligt arbete, särskilt inom teknik, produktion och logistik. Utan ett stort engagemang från alla i företaget hade detta inte varit möjligt.

-Nu fick vi verkligen ett kvitto på vad Milko åstadkommit och att vi arbetar framåt med miljöfrågor på ett föredömligt sätt, säger Milkos VD Erik Gumabon.

Priset delades ut vid en ceremoni, the European EMAS Awards, i Bryssel under gårdagen. Det var 32 företag nominerade, fördelade i fem olika klasser. EMAS Awards har instiftats av EU-kommissionen för att öka uppmärksamheten på goda förebilder inom förebyggande miljöarbete. Milko nominerades av Miljöstyrningsrådet i Sverige.

Ytterligare information: Kvalitets- och miljöchef Inger A Larsson, tel 063 – 14 50 61 eller mobil 070 – 686 82 72. Milkos pressjour nås dygnet runt på 070 -337 17 17.