Milko genomför omfattande effektiviseringsåtgärder

Milkos styrelse har beslutat om kraftfulla åtgärder för att uppnå ökad lönsamhet. Det handlar om fortsatta effektiviseringar inom avdelningarna marknad, kommunikation, försäljning och utveckling samt delar av produktionen. Kontoret i Solna har avvecklats och flyttats till Östersund och personalstyrkan kommer vid utgången av 2010 ha minskat från ca 700 anställda till ca 600 anställda.

Under 2010 har Milko hittills sparat 50 Mkr räknat på årsbasis, och vd Göran Henriksson förutspår fortsatta besparingar:

Vi måste gå vidare och fortsätta sänka kostnadsmassan. Däremot går det inte att ge besked om kronor och ören eftersom detta är avhängigt intäkterna som vi bedömer kommer öka under hösten säger Göran Henriksson.

Som ett led i besparingsarbetet beslutade Milkos styrelse också att fortsätta titta på och utvärdera möjliga samarbeten med andra mejeriföreningar.

De uppgifter som figurerar i media om att vi eventuellt skulle fusioneras med Arla är inte aktuellt. Det kan jag dementera. Men samtidigt är jag övertygad om att samarbete mellan mejeriföreningar är framtiden för mejeribranschen. Det finns stora samordningsvinster att hämta för dem som kan dela investeringar utan att för den skull tumma på det egna varumärket. Mitt uppdrag är att leverera bästa möjliga avkastning till ägarna säger Göran Henriksson.

Milko gör ett negativt delårsresultat på -9,5 miljoner kronor för 2010. Motsvarande siffra för samma period 2009 var 4,5 miljoner kronor. Dock visar prognosen för helåret på en vinst med 20 miljoner kronor, detta ska jämföras med resultatet på 29,6 miljoner kr för helåret 2009. Mot bakgrund av den ekonomiska situationen kommer Milko inte att höja avräkningspriset på mjölk förrän ekonomin återigen är stabil.

Milko har under 2009 och våren 2010 betalat högre avräkningspris än exempelvis Arla och Skånemejerier, men att höja avräkningspriset i nuvarande situation vore oansvarigt avslutar Göran Henriksson.

För mer information: Milkos pressjour 070-337 17 17.

Taggar: