BETAtherm® ENgine – kabeln som tål hetta och kemikalier

Miltronics nya kopplingskabel, BETAtherm® ENgine, står emot både aggressiva kemikalier och temperaturer upp mot 125 °C. Därför passar den bra till framför allt tåg där mycket höga krav ställs på bland annat brandspridningsklassning, halogenfrihet och kemisk beständighet.

Kraven på kablar blir allt hårdare. De ska vara absolut säkra och fullt pålitliga. Med detta i åtanke, har Miltronics samarbetspartner sedan många år, Leoni Studer Cables, utvecklat en ny generation kopplingskablar, BETAtherm® ENgine, vilka tål både extrema temperaturer och aggressiva kemikalier som exempelvis diesel och olja. Kablarna är avsedda för industriella miljöer och lämpar sig väl för tågapplikationer.

Det är många parametrar i kombination som gör produkten till en spjutspets bland kablarna. Exempelvis är den brandspridningssäkrad, halogenfri och kemiskt beständig. Sammantaget uppfyller BETAtherm® ENgine tågklassningen och kan därför installeras såväl inuti tåg som på utsidan. Kablarna kan användas till att koppla och leda ljus, värme och elektricitet.

– BETAtherm® ENgine har många fördelar, säger Magnus Gustafsson, produktingenjör på Miltronic. Framför allt är det den långa livslängden på 20 000 timmar i temperaturer upp mot 125 °C som är unik. Produkten är lite av ”top of the line”, och har ett brett användningsområde där tuffa krav ställs.

Produkten har beställts av bland andra Atlas Copco som ska använda den på sina riggar.

BETAtherm® ENgine/fakta

• Tål temperaturer mellan -40 °C och +125 °C
  • Livslängd på 20 000 timmar vid +125 °C
  • Uppfyller tågklassningen EN 50264-3-1 (brandspridningssäkrad, halogenfri, kemisk beständig, tål höga temperaturer, lång livslängd)
  • Finns i dimensionerna 0,5 mm2 till 400 mm2
  • Finns även som flerledare i skärmat och oskärmat utförande med namnet BETAflam® ENgine

Högupplöst bild på BETAtherm® ENgine finns bifogad. För frågor kring bilder kontakta ulrika.sten@inmema.com.

Magnus Gustafsson, produktingenjör

E-post: magnus.gustafsson@miltronic.se