EPIC Ultra – en hårding bland Miltronics produkter

Det senaste tillskottet i Miltronics kontaktdonssortiment, EPIC Ultra, klarar både tuff väderlek och hårda tag. Det EMC-godkända kontaktdonet presenterades första gången på industrimässan i Hannover.

Till form och funktion är nya EPIC Ultra likvärdig sina föregångare gjorda i aluminiumgjutgods. Alla applikationer som passar de tidigare generationerna, passar även EPIC Ultra. Det är när det kommer an på hur produkten fungerar i den yttre miljön som skillnaderna märks.

– Tanken är att EPIC Ultra ska kunna användas överallt, även i krävande miljöer, säger Jim Krath, produktchef på Miltronic. Ytpläteringen är extremt tålig och ”scratchproof”. Det går alltså inte att skada den. Själva kontaktdonet är i stryktåligt zink och klarar korrosion väldigt bra. Kontaktdonet står emot väta och det går inte att rispa pläteringen även om man hanterar produkten lite hårdhänt. Vi har därmed eliminerat risken att hela produkten blir förstörd på grund av omild behandling. Därför fungerar kontaktdonet utmärkt i såväl regniga, fuktiga, kalla som heta miljöer.

EPIC Ultra är en utveckling av traditionella kontaktdon. Men för att tåla extrema yttre påfrestningar bättre, är donet tillverkat i det tåliga materialet zink istället för aluminium. Donet är EMC-godkänt som standard och dragavlastningen är integrerad i produkten, vilket innebär att man inte behöver köpa till en förskruvning. Kontaktdonet är extremt robust i och med den tåliga ytpläteringen och står emot korrosion, tuffa förhållanden och omild behandling. Dessutom är donet skärmbart som standard.

Det är det tyska moderbolaget Lapp Group som utvecklat produkten. Den presenterades på industrimässan i Hannover och Elfackmässan i Göteborg.

EPIC Ultra kan nu användas inom applikationer där det krävs EMC godkända produkter, vindkraftsindustrin och offshore. Den kan även med fördel användas i applikationer där det traditionella EPIC donen används idag.

Exempel på tekniska förbättringar

• Integrerad kabeldragavlastning
  • EMC-godkänd som standard (fungerar bra i sin elektromagnetiska omgivning utan att orsaka oacceptabla elektromagnetiska störningar för annan utrustning)
  • Extremt tålig ytplätering
  • Förbättrad bygelkonstruktion med lyftande funktion

Högupplöst bild på EPIC Ultra finns bifogad. För frågor kring bilder kontakta ulrika.sten@inmema.com.

Jim Krath, produktchef
E-post: jim.krath@miltronic.se