Halogenfria ÖLFLEX-kablar får UL-godkännande

– Förenklar export till USA

Halogenfria produkter har en stark position på den europeiska marknaden och nu ökar även efterfrågan på den amerikanska marknaden. Kabelleverantören Miltronic har ett stort sortiment av halogenfria produkter och kan nu erbjuda halogenfria ÖLFLEX-kablar med UL-godkännande. Godkännandet innebär att kablarna uppfyller den nationella standard som gäller i USA – en viktig marknad för svenska maskinbyggare.

I byggnader som sjukhus, tågstationer och skolor är halogenfria produkter mer regel än undantag. Och på grund av säkerhetsskäl blir halogenfria kablar allt vanligare även inom industrin. Vid brand där det förekommer PVC-kablar utvecklas giftig rök och saltsyra som kan kosta liv och medföra stora utgifter för sanering. Miltronic, som har ett av marknadens största utbud av kabel och specialkabel, har nu fått sina halogenfria ÖLFLEX-kablar nationellt godkända för marknaden i USA. Kablarna är UL-godkända (Underwriters Laboratories) enligt UL AWM 758 Style 21089 och 21288. Miltronic blir därmed en av de första leverantörerna på marknaden att erbjuda halogenfria kablar som når upp till de amerikanska standardkraven.

– Många av våra kunder har krav på att deras produkter ska vara halogenfria, och på senare tid har intresset för halogenfria kablar som är godkända i USA ökat, säger Ulf Andersson, produktchef på Miltronic. För svenska maskinbyggare är USA en viktig marknad, och där har man tidigare inte lagt lika stort fokus på brandens förödande konsekvenser som på att skydda kabelinstallationerna mot brand. Men även där ser vi nu en ökad efterfrågan på halogenfria produkter, och UL- godkännandet underlättar för våra kunder som helt eller delvis exporterar sina produkter dit. På Miltronic har vi en gedigen kunskap om regelverket och vi utvecklar ständigt vårt sortiment för att möta både nationella och internationella standarder.

De halogenfria produkterna som omfattas av det nya UL-godkännandet är ÖLFLEX CLASSIC 110 H, 110 CH, 130 H, 135 CH, 130 H BK samt 135 CH BK. Kablarna har tack vare sin höga kvalité klarat de hårda amerikanska kraven.

Förutom det nya UL-godkännandet och märkningen förändras inget i produkten, och kablarna behåller samma artikelnummer och pris.

ÖLFLEX-kablarnas egenskaper:

• Halogenfria
  • Flambeständig
  • Lågrökande
  • Inga giftiga gaser
  • Miljövänliga
  • För industriella applikationer
  • UL AWM godkännande för USA

Högupplöst bild på ÖLFLEX-kabel finns bifogad. För frågor kring bilder kontakta elin.ostblom@inmema.com.

Ulf Andersson produktchef
E-post: ulf.andersson@miltronic.se