Miltronic satsar på skyddsslang för infrastruktursektorn

– Lanserar halogenfri skyddslang för tåg och tunnelbanor

Högkvalitativa kablar och kabelskydd för tåg och tunnelbanor är avgörande för en trygg och väl fungerande infrastruktur. Nu breddar Miltronic sitt utbud och erbjuder en högflexibel skyddsslang som är speciellt framtagen för att skydda kablar inom tågindustrin. Slangen är halogenfri och är en av de första på marknaden att uppfylla de nya brandsäkerhetskraven enligt EN 45545-1:2013.

Det ställs allt hårdare krav på kablar och kabelskydd inom tågindustrin, inte minst när det gäller brandsäkerheten. Miltronic, som har ett av marknadens största utbud av kablar och specialkablar, lanserar nu Anaconda Sealtite HFX-V0, en flexibel skyddsslang från Anamet Europe. Skyddsslangen är speciellt framtagen för att skydda kablar i järnvägstillämpningar.

Skyddslangen HFX-V0 uppfyller de nya brandsäkerhetskraven enligt EN45545-1:2013 för material och komponenter till tåg. Slangen är högflexibel och behåller flexibiliteten även vid mycket låga temperaturer. Förutom de goda flammegenskaperna är den mekaniskt hållfast och har även en god beständighet mot oljor och kemikalier. Skyddsslangen HFX-V0 kan därför användas i miljöer där denna typ av produkt är ett krav, som exempelvis i tunnlar, tunnelbanor och i tåg.

– Den här produkten är ett givet förstahandsval för tåg och tunnelbaneinstallationer, säger Tomas Wallin, produktchef på Miltronic. Skyddsslangen är speciellt framtagen för att uppfylla kraven om brandsäkerhet enligt Europanormen. Den är dessutom flexibel, mekaniskt hållfast och beständig mot oljor samt kemikalier.

Anaconda Sealtite HFX-V0 tågslang i punktform:
- Uppfyller brandsäkerhetskraven enligt EN45545-1:2013, UL94-0 och NFF16-101 Class I3/F1
- Mycket temperaturbeständig, -50 till +105°C
- God olje- och kemikaliebeständighet
- Hög mekanisk hållfasthet
- Skyddsklass: IP67 med förskruvningar
- UV-beständig

För frågor kring bilder kontakta elin.ostblom@inmema.com.

Tomas Wallin, produktchef
E-post: tomas.wallin@miltronic.se