Miltronics BETAdrive C-flex ger motorn längre liv

Miltronics nya kabel BETAdrive C-flex är en riktig energiinjektion för motorn − och är den enda halogenfria kabeln i sitt slag på den svenska marknaden. Jordledaren är splittad i tre delar, vilket innebär att motorn går jämnare och att livstiden på motorn förlängs. Andra utmärkande fördelar med BETAdrive C-flex är de goda brandegenskaperna och ett väl utvecklat EMC-skydd.

BETAdrive C-flex är specialdesignad för användning mellan frekvensomriktare och motor, och är idealisk för all verksamhet som har behov av frekvensstyrning av motorerna. Kabeln är halogenfri, flexibel och dubbelskärmad. Dessutom har den låg arbetskapacitans, vilket tillsammans med skärmkapacitansen bidrar till låga överföringsförluster jämfört med vanliga PVC-kablar.

Rent ekonomiskt är dock den mest betydelsefulla fördelen med BETAdrive C-flex att motorns livslängd förlängs. Detta eftersom jorden är delad på tre ledare som ligger symmetriskt placerade, vilket i sin tur skonar motorn genom jämnare drift och minskad lagerförslitning.

Den specialkonstruerade skärmflätan skyddar dessutom omgivningen mot elektromagnetisk strålning, vilket innebär att BETAdrive C-flex är EMC-säker. Kabeln är UV-resistent och är därmed funktionell även för utomhusbruk. Därutöver möjliggör det flexibla höljet längre kabelsträckor än en vanlig konventionell kabel.

– BETAdrive C-flex är en viktig nyhet för oss. Den kompletterar vårt sortiment väl, då vi tidigare inte har haft någon halogenfri kabel med splittad jordledare i vårt produktutbud. Miltronic går nu mot ett heltäckande sortiment där vi kan erbjuda kunderna än mer behovsanpassade lösningar. Och just halogenfria kablar efterfrågas allt mer av våra kunder. Faktum är att vi i Sverige ligger i framkant när det gäller halogenfria kablar. Efterfrågan på halogenfria produkter här är betydligt större än i övriga Europa, säger Ulf Andersson, produktchef på Miltronic.

BETAdrive finns tillgänglig i flera varianter, från: 3G1,5+3G0,25 upp till och med 3x240+3G50.

Tillverkare och leverantör av BETAdrive C-flex är Leoni STUDER cables.

Fördelar med BETAdrive C-flex jämfört med konventionella 4-ledare i PVC

• Halogenfri och bra brandegenskaper
  • Längre livslängd på motorn
  • EMC-skydd för både höga och låga frekvenser