• Miltton Labs/

MILTTON HAR FÖRVÄRVAT NÄRMARE 94 PROCENT AV SAMTLIGA AKTIER I HOUSE OF FRIENDS OCH AVSER PÅKALLA TVÅNGSINLÖSEN AV RESTERANDE AKTIER

Report this content

Erbjudandet lämnas inte, och detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till, och inga acceptsedlar kommer accepteras från, eller på uppdrag av, aktieägare i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA eller något annat land där lämnande av Erbjudandet, distribution av detta pressmeddelande eller accept av Erbjudandet skulle strida mot tillämpliga lagar eller regleringar eller skulle kräva att ytterligare erbjudandehandling upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk lag.

Bakgrund

Genom pressmeddelande den 10 september 2018 offentliggjorde Miltton Group Oy genom sitt helägda dotterföretag Miltton & Friends AB (”Miltton”) ett rekommenderat kontanterbjudande till aktieägarna i House of Friends AB (publ) (”House of Friends”) att överlåta samtliga sina aktier i House of Friends till Miltton (”Erbjudandet”).

Vid utgången av den initiala acceptperioden den 9 oktober 2018 hade Erbjudandet accepterats av aktieägare representerandes 22 999 507 aktier, motsvarande cirka 82,85 procent av det totala antalet aktier och röster i House of Friends. Genom pressmeddelande den 10 oktober 2018 offentliggjorde Miltton sitt beslut att förlänga acceptperioden till den 31 oktober 2018. Vid utgången av den förlängda acceptperioden hade Erbjudandet accepterats av aktieägare sammanlagt representerandes 23 365 346 aktier, motsvarande cirka 84,17 procent av det totala antalet aktier och röster i House of Friends. I pressmeddelande av den 2 november 2018 offentliggjorde Miltton att Miltton frånföll villkoret om att Erbjudandet skulle accepteras av aktieägare motsvarande minst 90 procent av samtliga aktier i House of Friends, att Erbjudandet även i övrigt förklarades ovillkorat och att Erbjudandet skulle fullföljas. För att ge återstående aktieägare i House of Friends möjlighet att acceptera Erbjudandet beslutade Miltton att ytterligare förlänga acceptperioden till och med den 21 november 2018.

Aktieinnehav

Under den ytterligare förlängda acceptperioden har aktieägare representerandes 23 378 421 aktier hittills accepterat Erbjudandet. För de aktieägare som accepterar Erbjudandet under den ytterligare förlängda acceptperioden beräknas redovisning av vederlag påbörjas omkring den 27 november. Utöver de aktier i House of Friends som har förvärvats under den ytterligare förlängda acceptperioden genom Erbjudandet har Miltton också förvärvat 2 685 693 aktier på marknaden, vilket innebär att Miltton sammanlagt äger 26 064 114 aktier, motsvarande cirka 93,89 procent av det totala antalet aktier och röster i House of Friends.

Miltton äger eller kontrollerar inte i övrigt några aktier eller finansiella instrument som innebär en finansiell exponering jämförbar med innehav i House of Friends.

Tvångsinlösen och avnotering

Då Miltton nu är innehavare av mer än nio tiondelar av samtliga aktier i House of Friends avser Miltton att påkalla tvångsinlösen av resterande aktier enligt aktiebolagslagens regler. Så som angivits i Erbjudandet kommer Miltton också under dessa förhållanden att verka för en avnotering av House of Friends aktie.

Fortsatt acceptperiod

De aktieägare som ännu inte har accepterat Erbjudandet har alltjämt en sådan möjlighet fram till och med den 21 november 2018, i enlighet med tidigare offentliggjord information. Eftersom Erbjudandet är ovillkorat har aktieägare som har accepterat Erbjudandet, eller kommer att acceptera Erbjudandet, inte rätt att återkalla sina accepter.

_______________________

Informationen i detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 9 november 2018 kl. 8.00. För ytterligare information angående Erbjudandet hänvisas till Gunilla Herlitz, CEO Miltton Labs AB.

Mobil: +46 702 30 59 86
E-post: gunilla.herlitz@milttonlabs.com