Miltton lämnar ett rekommenderat kontanterbjudande till aktieägarna i House of Friends

Report this content

Erbjudandet lämnas inte, och detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till, och inga acceptsedlar kommer accepteras från, eller på uppdrag av, aktieägare i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA eller något annat land där lämnande av Erbjudandet, distribution av detta pressmeddelande eller accept av Erbjudandet skulle strida mot tillämpliga lagar eller regleringar eller skulle kräva att ytterligare erbjudandehandling upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk lag.

Goldcup 17082 AB, (under namnändring) (”Miltton”), ett helägt dotterbolag till Miltton Group Oy (”Miltton Group”), lämnar ett rekommenderat erbjudande (”Erbjudandet”) till aktieägarna i House of Friends AB (publ) (”House of Friends”) om förvärv av samtliga aktier i House of Friends mot en kontant ersättning om 2,16 kronor per aktie. Aktierna i House of Friends är upptagna till handel vid Nasdaq First North (”First North”).

ERBJUDANDET I SAMMANFATTNING

• Miltton erbjuder 2,16 kronor kontant för varje aktie i House of Friends.
  • Erbjudandet motsvarar en premie om
    -   Cirka 23,0 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen om 1,76 kronor för House of Friends aktie på First North under de 30 senaste handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet, och

-   Cirka 33,3 procent jämfört med stängningskursen om 1,62 kronor för House of Friends aktie på First North fredagen den 7 september 2018, vilket var sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet.
  • House of Friends styrelse har enhälligt[1] beslutat att rekommendera House of Friends aktieägare att acceptera Erbjudandet.
  • Aktieägare med ett innehav motsvarande cirka 47,4 procent av kapital och röster har förbundit sig att på vissa villkor acceptera Erbjudandet.
  • Erbjudandet är bland annat villkorat av att det accepteras i sådan utsträckning att Miltton blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i House of Friends.
  • Erbjudandet är inte villkorat av finansiering.
  • Acceptperioden beräknas inledas omkring den 18 september 2018 och avslutas omkring den 9 oktober 2018. Utbetalning av vederlag beräknas inledas omkring den 15 oktober 2018.
  • En erbjudandehandling avseende Erbjudandet beräknas att offentliggöras omkring den 17 september 2018.

BAKGRUND OCH MOTIV TILL ERBJUDANDET

Miltton Group etablerade sig 2015 på den svenska marknaden genom dotterbolaget Miltton Labs som är fokuserat på digitala kommunikationslösningar. Under 2018 rekryterades Gunilla Herlitz, som tidigare var ansvarig för Bonniers dagstidningar DN, Di, Sydsvenskan och Expressen, med uppdraget att skapa tillväxt i den svenska verksamheten. House of Friends, som är en byrågrupp inom bland annat market automation och varumärkesstrategi, kompletterar Miltton Groups verksamhet väl och en sammanslagning stärker koncernens marknadsposition och skapar större förutsättningar för en fortsatt tillväxt. Några väsentliga förändringar avseende Miltton Groups eller House of Friends medarbetare, anställningsvillkor och verksamhetsorter planeras inte i nuläget. Bedömningen är att det finns stor potential att se Norden som en marknad och kunna erbjuda kunderna full service vad gäller bland annat strategisk kommunikation, PR, public affairs, ledarskapsutveckling, market automation, digital kommunikation och finansiell information.

ERBJUDANDET

Miltton erbjuder 2,16 kronor kontant för varje aktie i House of Friends.

Om House of Friends betalar vinstutdelning eller genomför annan värdeöverföring, för vilken avstämningsdagen inträffar innan utbetalning av vederlag i Erbjudandet har skett, eller före utbetalningen av vederlaget i Erbjudandet ger ut nya aktier (eller genomför annan liknande bolagsåtgärd) som resulterar i att värdet per aktie i House of Friends minskar, kommer vederlaget i Erbjudandet att reduceras i motsvarande mån. Miltton förbehåller sig dock rätten att bestämma om vederlaget ska reduceras i enlighet med det föregående eller om villkor (vi) för fullföljandet av Erbjudandet ska åberopas.

För aktierna motsvarar priset i Erbjudandet en premie om:

-       Cirka 23,0 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen om 1,76 kronor för House of Friends aktie på First North under de 30 senaste handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet, och

-       Cirka 33,3 procent jämfört med stängningskursen om 1,62 kronor för House of Friends aktie på First North fredagen den 7 september 2018, vilket var sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet.

Erbjudandet värderar samtliga utestående aktier i House of Friends till 59 960 842 kronor baserat på att det för närvarande finns totalt 27 759 649 utestående aktier i House of Friends.

Courtage kommer inte att utgå i samband med Erbjudandet.

VILLKOR FÖR ERBJUDANDET

Fullföljande av Erbjudandet är villkorat av

(i)       att House of Friends aktieägare accepterar Erbjudandet i sådan utsträckning att Miltton blir ägare till aktier i House of Friends motsvarande mer än 90 procent av det totala antalet aktier i House of Friends efter full utspädning;

(ii)      att samtliga för Erbjudandet erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande har erhållits på för Miltton acceptabla villkor;

(iii)     att ingen tredje part offentliggör ett erbjudande att förvärva aktier i House of Friends på villkor som är mer förmånliga för aktieägarna i House of Friends än Erbjudandet;

(iv)      att det inte inträffar någon händelse eller omständighet som påverkar eller skäligen kan tänkas påverka House of Friends resultat, likviditet, vinst, tillgångar eller finansiella ställning i övrigt väsentligt negativt;

(v)      att inte Erbjudandet helt eller delvis omöjliggörs eller väsentligen försvåras eller på annat sätt påverkas väsentligt negativt av lagstiftning eller annan reglering, domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller av andra liknande omständigheter;

(vi)      att House of Friends inte vidtar någon åtgärd som typiskt sett är ägnad att försämra förutsättningarna för Erbjudandets genomförande; och

(vii)     att Miltton inte får kännedom om att information som offentliggjorts av House of Friends eller tillhandahållits av House of Friends till Miltton och/eller Miltton Group är felaktig eller vilseledande i något väsentligt avseende, eller att någon väsentlig information som House of Friends varit skyldig att offentliggöra inte har offentliggjorts.

Miltton förbehåller sig rätten att återkalla Erbjudandet för det fall det står klart att något av ovanstående villkor inte uppfyllts eller kan uppfyllas. Såvitt avser villkoren (ii) – (vii) kommer emellertid ett sådant återkallande endast att ske om den bristande uppfyllelsen är av väsentlig betydelse för Milttons förvärv av aktier i House of Friends.

Miltton förbehåller sig rätten att helt eller delvis frånfalla ett eller flera av ovanstående villkor, inklusive att, såvitt avser villkor (i), fullfölja Erbjudandet även vid en lägre acceptansnivå.

ERBJUDANDETS FINANSIERING

Erbjudandet är inte föremål för något finansieringsvillkor. Miltton har erhållit bindande åtagande från Miltton Group att finansiera det totala värdet av Erbjudandet genom ett kapitaltillskott om cirka en tredjedel av Erbjudandets värde och ett lån om två tredjedelar av Erbjudandets värde från Miltton Group till Miltton. Miltton Groups åtagande finansieras i sin tur till en tredjedel av hos Miltton Group tillgängliga kontanta medel och cirka två tredjedelar av banklån för vilket Miltton Group träffat avtal med bank. Utbetalning av lån enligt avtalet är förenat med ett antal villkor häribland villkor avseende soliditet och räntebärande skuldsättning i Miltton-koncernen.

REKOMMENDATION FRÅN STYRELSEN I HOUSE OF FRIENDS

House of Friends styrelse har enhälligt beslutat att rekommendera Bolagets aktieägare att acceptera Erbjudandet. Styrelseledamoten Pär Roosvall har emellertid inte deltagit i styrelsens behandling av eller beslut i detta eller andra ärenden rörande Erbjudandet eftersom han inte är oberoende i förhållande till Svanvik & Friends Media Holding AB och Stenhyacinten Venture AB, vilka på förhand åtagit sig att acceptera Erbjudandet.

DUE DILIGENCE

Miltton har, i samband med förberedelserna inför Erbjudandet, genomfört en begränsad due diligence-undersökning av bekräftande natur av House of Friends med dotterföretag. House of Friends har bekräftat att ingen insiderinformation har lämnats till Miltton Group eller Miltton inom ramen för denna due diligence-undersökning.

ACCEPTERAT PARTNERSKAPSERBJUDANDE OCH UTTALANDE FRÅN AKTIEMARKNADSNÄMNDEN

För Miltton är det en förutsättning för Erbjudandet att Miltton så långt möjligt kan säkra att Magnus Widgren, koncernchef i House of Friends, och Arvid Svanvik, creative director i House of Friends, (”Nyckelpersonerna”) förblir engagerade i House of Friends om Erbjudandet fullföljs.

Nyckelpersonerna har åtagit sig, för det fall att Erbjudandet lämnas och fullföljs, och de skulle erhålla erbjudande härom från Miltton, att vardera förvärva 11 procent av aktierna i Miltton och ingå aktieägaravtal beträffande förvaltningen av Miltton (”Partnerskapserbjudandet”). Styrelsen i House of Friends har godkänt att Miltton lämnar Partnerskapserbjudandet.

Priset som Nyckelpersonerna ska betala för aktierna i Miltton kommer att motsvara aktiernas substansvärde vid tidpunkten för förvärvet. Skulle emellertid någon av Nyckelpersonerna välja att lämna verksamheten finns en skyldighet att acceptera inlösen av förvärvade aktier i Miltton. Om detta sker inom två år ska inlösen ske till ett pris som är det lägre av 50 procent av vad Nyckelpersonen erlade för sina aktier och substansvärdet (net asset value) baserat på det vid tidpunkten senast upprättande årsbokslutet minus eventuell utdelning och efter två år till ett pris som är det högre av vad Nyckelpersonen erlade för sina aktier och substansvärdet (net asset value) baserat på det vid tidpunkten senast upprättande årsbokslutet minus eventuell utdelning. Enda gången andra värden kan komma i fråga är i samband med att Miltton säljer hela eller delar av sitt innehav till tredje part eller beslutar att aktierna i Miltton ska bytas mot aktier i Miltton Group.

Mot bakgrund av att Nyckelpersonerna också är stora aktieägare i House of Friends har Miltton Group hemställt att Aktiemarknadsnämnden ska uttala sig om huruvida Partnerskapserbjudandet är förenligt med likabehandlingsprincipen i Takeover-regler för vissa handelsplattformar, utgivna av Kollegiet för svensk bolagsstyrning, (”Takeover-reglerna”). Aktiemarknadsnämnden har i AMN 2018:30 uttalat att Partnerskapserbjudandet inte strider mot likabehandlingsprincipen i Takeover-reglerna.

ÅTAGANDEN FRÅN AKTIEÄGARE I HOUSE OF FRIENDS

Arvid Svensson Invest AB, Der Kern Aktiebolag, Stenhyacinten Venture AB, Svanvik & Friends Media Holding Aktiebolag och Widgren Ett AB vilka tillsammans innehar 13 158 151 aktier, motsvarande cirka 47,4 procent av kapitalet och rösterna i House of Friends, har oåterkalleligt åtagit sig att acceptera Erbjudandet. Åtagandena är villkorade av att ingen annan part offentliggör ett konkurrerande erbjudande avseende förvärv av samtliga aktier i House of Friends till ett pris som är minst 10 procent högre än det erbjudna priset i Erbjudandet, av att Miltton inte återkallar Erbjudandet och av att Miltton fullföljer Erbjudandet senast den 31 december 2018.

MILTTONS ÄGANDE I HOUSE OF FRIENDS

Inget bolag i Miltton Group-koncernen äger eller kontrollerar för närvarande aktier i eller finansiella instrument relaterade till House of Friends och har inte förvärvat eller ingått avtal om förvärv av sådana finansiella instrument under de sex månaderna närmast före det att Erbjudandet offentliggjordes, utöver vad som anges avseende åtagande från aktieägare att acceptera Erbjudandet under rubriken Åtaganden från aktieägare i House of Friends ovan.

Under acceptfristen för Erbjudandet kan Miltton komma att förvärva, eller ingå överenskommelser om att förvärva, aktier i House of Friends. Sådana eventuella förvärv eller överenskommelser kommer att ske i enlighet med tillämpliga svenska lagar och regler och kommer att offentliggöras i enlighet med tillämpliga bestämmelser.

BUDRELATERADE ÅTAGANDEN FRÅN HOUSE OF FRIENDS

House of Friends har inte bundit sig till några åtaganden med Miltton eller annan närstående Miltton avseende Erbjudandet.

PRELIMINÄR TIDPLAN

Beräknat datum för offentliggörande av erbjudandehandling:               17 september 2018

Beräknad acceptperiod:                                                                 18 september 2018 – 9 oktober        2018

Beräknat datum för start av utbetalning av vederlag:                          15 oktober 2018

Miltton förbehåller sig rätten att förlänga acceptperioden för Erbjudandet, liksom att senarelägga tidpunkten för redovisning av vederlag. Miltton kommer att offentliggöra en eventuell förlängning av acceptperioden för Erbjudandet och/eller senareläggning av redovisning av vederlag genom pressmeddelande i enlighet med tillämpliga lagar och regler.

TVÅNGSINLÖSEN OCH AVNOTERING

Om Miltton blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i House of Friends avser Miltton att begära tvångsinlösen i enlighet med aktiebolagslagens regler av resterande aktier i House of Friends. I samband härmed avser Miltton att verka för att aktierna i House of Friends avnoteras från First North.

OM MILTTON OCH MILTTON GROUP

Erbjudandet lämnas av det svenska aktiebolaget Goldcup 17082 AB, (under namnändring), org.nr 559167-1432 (benämnt Miltton i detta pressmeddelande), som är ett helägt dotterbolag till Miltton Group Oy, org.nr 2411148-5 (benämnt Miltton Group i detta pressmeddelande). Miltton har förvärvats av Miltton Group i syfte att lämna Erbjudandet. Miltton registrerades hos Bolagsverket den 1 augusti 2018 och har inte tidigare bedrivit verksamhet. Styrelsens säte ligger i Stockholm.

Miltton Group grundades 2001 i Helsingfors av Miltton Groups VD Mathias Järnström. Bolagets verksamhet bestod ursprungligen av marknadsföring och kommunikationstjänster, men utbudet av tjänster har expanderat genom åren.

Idag är Miltton Group en av de största kommunikationsbyråerna i Norden med över 250 anställda, kontor i Stockholm, Helsingfors, Tallin och Bryssel och med en omsättning om omkring 240 miljoner kronor. Under räkenskapsåret 2017 gjorde Miltton Group ett rörelseresultat om cirka 35 miljoner kronor och ett resultat efter skatt om cirka 22 miljoner kronor. Det egna kapitalet uppgick till cirka 73 miljoner kronor och soliditeten uppgick till cirka 53 procent. Miltton Group har idag 17 ägare – en huvudägare och 16 minoritetsägare. Härutöver finns lokala delägare i dotterbolag.

TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTER

Kollegiet för svensk bolagsstyrnings Takeover-regler för vissa handelsplattformar (2018-04-01) och Aktiemarknadsnämndens uttalanden om tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna är tillämpliga på Erbjudandet liksom på aktieägares accept av Erbjudandet.

Svensk rätt är tillämplig på Erbjudandet. Tvist rörande Erbjudandet skall avgöras av svensk domstol exklusivt, varvid Stockholms tingsrätt skall utgöra första instans.

RÅDGIVARE

Miltton har anlitat Advokatfirman Westermark Anjou som legala rådgivare och Mangold Fondkommission AB som finansiell rådgivare.

Stockholm den 10 september 2018

GOLDCUP 17082 AB

_________________________

Informationen i detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 10 september 2018 kl. 07:45. För ytterligare information angående Erbjudandet hänvisas till Gunilla Herlitz, CEO Miltton Labs AB.

Mobil: +46 702 30 59 86
E-post: gunilla.herlitz@milttonlabs.com

[1] Styrelseledamoten Pär Roosvall har inte deltagit i styrelsens behandling av eller beslut i ärenden rörande Erbjudandet eftersom han inte är oberoende i förhållande till Svanvik & Friends Media Holding AB och Stenhyacinten Venture AB, vilka på förhand åtagit sig att acceptera Erbjudandet.