Flybe sponsrar IFK Mariehamn

Nordens nyaste och Europas största regionala flygbolag Flybe offentliggjorde i dag sitt första nordiska sponsoravtal med fotbollslaget IFK Mariehamn som spelar i den finska Tipsligan. Fred Kochak, kommersiell chef på Flybe Europe och IFK Mariehamns klubbdirektör Peter Mattsson undertecknade i dag sponsoravtalet på en presskonferens som hölls på Mariehamns flygplats.

Förutom sponsring av matcher innefattar avtalet mellan Flybe och IFK Mariehamn även exponering för flygbolaget på Wiklöf Holding Arena. Som en del av avtalet får klubbens supportrar även chans att vinna gratis flygbiljetter under IFK Mariehamns hemmamatcher. Att stödja lokalsamhällen och bidra till utvecklingen av lokala idrottsklubbar är ett sätt för Flybe att visa sitt engagemang för de områden där bolaget verkar. I sitt hemland Storbritannien har Flybe sponsrat många framgångsrika fotbollsklubbar ända från Premier League ner till lokala klubbar.

”Jag är väldigt stolt över att kunna offentliggöra det nya sponsoravtalet med IFK Mariehamn. Samarbetet stärker vårt engagemang att erbjuda en permanent och förmånlig flygförbindelse mellan Åland och Helsingfors med anslutningsflyg till ett betydligt större område”, berättade Fred Kochak på presskonferensen.

IFK Mariehamn grundades år 1919 och kämpar under säsongen 2012 om det finska mästerskapet med 11 andra lag i Tipsligan. I fjol placerade sig klubben i mitten av tabellen. IFK Mariehamn inledde säsongen med en bortamatch mot HJK i Helsingfors den 15.4. Den första hemmamatchen spelas mot KuPS den 19.4 på Wiklöf Holding Arena i Mariehamn, som nu även pryds av Flybes färger.

”Det är fantastiskt att ett stort internationellt företag som Flybe stöttar lokala klubbar. Flybes stöd är mycket viktigt för oss och gör det möjligt för oss att fokusera på det viktigaste – sporten. Vi uppskattar Flybes stöd och ser verkligen fram emot samarbetet”, säger IFK Mariehamns klubbdirektör Peter Mattsson.

”Vi förbinder oss att erbjuda högklassig och professionell service till befolkningen i denna unika skärgård och vårt mål är att Flybe ska bli ålänningarnas första val när de reser. Vi är även mycket entusiastiska över att få stötta IFK i deras kamp om topplaceringarna i Tipsligan både i år och i framtiden”, avslutar Kochak.

Mer information:
Flybe Media Desk,
040 450 9490, flybemediadesk(a)miltton.fi

Om Flybe:
- Flybe är det ledande regionala flygbolaget i Europa. Bolaget flyger mellan 18 länder, har 204 flyglinjer och opererar på 96 flygplatser, varav 36 ligger i Storbritannien och 60 runt om i Europa* (samtliga linjer i försäljning i mars 2012–oktober 2012).
- Flybe är Storbritanniens populäraste flygbolag inom inrikesflyg. Bolaget har fler passagerare på flygplatsen Gatwick i London än konkurrenterna och flyger fler inrikesflyg än något annat bolag. *(statistik från CAA, 2011)
- Flybe noterades på börsen i London i december 2010.
- Utmärkelser:
2011 Flybes styrelseordförande Jim French tilldelades Commercial Air Transport-priset av den amerikanska tidningen Aviation Week, som också valde in honom i resebranschens brittiska Hall of Fame.
2011 Flybe utsågs till Best Short-Haul Airline för andra gången i Business Travel Awards.
2010 Flybe belönades som Best Short-Haul Airline och Best Environmental Airline i tävlingen Business Travel Awards.

- Flybe och Finnair grundade i augusti 2011 ett samägt bolag som köpte upp flygbolaget Finnish Commuter Airlines. Flybe äger 60 procent av det nya bolaget.
- Flybe tecknade ett codeshareavtal med Air France i juni 2010.
- Flybe beställde 140 flygplan av modellerna Embraer 175 och E-family i juli 2010, varav de första levererades i december 2011.
- Flybe är det största bolaget med reguljärflyg på flygplatserna i Belfast, Birmingham, Cardiff, Exeter, Isle of Man, Manchester, Manston, Newquay och Southampton (statistik från CAA, januari 2012).
- Flybe investerade 12 miljoner pund i ett utbildningscenter i Exeter som stod klart i november 2011.
- Flybe lanserade det första miljöprogrammet för flygbranschen år 2007.
- Flybe var det första lågprisbolaget i Storbritannien som etablerade ett kundprogram. Rewards4all-programmet är öppet för alla passagerare.
- Flybe undertecknade i november 2008 ett betydande franchisingavtal med det skotska regionala flygbolaget Loganair. Avtalet var det första i sitt slag bland lågprisflygbolagen.

* För 30 flyglinjer och på 11 flygplatser produceras Flybes tjänster av franchisingpartnern Loganair.