KFC lanserar nytt vegetariskt sortiment!

KFC har vuxit snabbt i Sverige de senaste åren. Under 2022 har bolaget redan hunnit öppna två nya restauranger och i höst öppnar ytterligare en ny KFC i Jönköping. I takt med expanderingen vill KFC också utöka sitt sortiment, inte allra minst det vegetariska.

KFC (Sverige) har under en längre tid varit på jakt efter en vegetarisk produkt som har samma goda, berömda KFC-smak – fast utan kyckling!

“Vi på KFC Sverige tar nu stora kliv in i den gröna framtiden genom att öka vårt vegetariska utbud rejält. Vi går direkt från det vita köttet till det vegetariska och inleder med vår produkt Original Veggie Strips, för att sedan utöka utbudet ytterligare successivt under kommande år”, säger Jesper Hollstrand, marknadschef på KFC Sverige.

Den nya produkten är gjord av Quorn som paneras i samma legendariska, tillika hemliga Original Recipe-mix bestående av 11 olika kryddor och örter. På KFC´s meny kan man hitta den nya vegetariska produkten ”Original Veggie Strips” i en klassisk bucket, Wraps, Meal eller byta ut kycklingen i burgarna till det vegetariska alternativet. Original Veggie Strips är lakto-ovo-vegetariska och innehåller vegetabilier, mjölkprodukter och även ägg.

Den vegetariska resan stannar inte där då KFC Sverige har satt upp tydliga mål för de kommande åren. För KFC Sverige är vägen in i den gröna framtiden bland annat genom att öka andelen vegetariskt men också att arbeta kontinuerligt med uppsatta mål inom djurvälfärd.

”Vi kommer från och med 2022 att ha som målsättning att öka vår försäljning av vegetariska och växtbaserade protein med 5 procentenheter per år, till att börja med”, fortsätter Jesper Hollstrand.

Original Veggie Strips lanseras den 22e juni 2022 i alla KFC´s restauranger.

För mer information, vänligen kontakta:
Jesper Hollstrand

Chief Marketing Officer
NSP Holding AB

+46(0)709-93 45 49

Jesper.hollstrand@nspab.com

Om NSP Holding AB och KFC Sverige

Nordic Service Partners Holding AB (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 1,3 miljarder kronor och omfattar 45 Burger King-restauranger i Sverige och 19 i Danmark samt 14 KFC-restauranger i Sverige.

KFC är en amerikansk restaurangkedja med inriktning på kyckling. KFC har sitt huvudkontor i Louisville, Kentucky, USA och har över 800 000 medarbetare. KFC rankas som en av världens största restaurangkedjor (mätt i försäljning), med cirka 24 000 restauranger i cirka 145 länder. KFC ingår i koncernen Yum! Brands, som också äger varumärken som Pizza Hut och Taco Bell.